BLUE MOON MARQUEE - SCREAM, HOLLER & HOWL

Album Review

Album: 
BLUE MOON MARQUEE - SCREAM, HOLLER & HOWL
Artist: 
Blue Moon Marquee
Record Label: 
Canada Council For The Arts
Style: 
blues, jazz, jump jive, folk, country, swing
Date: 
09/09/2022
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
BLUE MOON MARQUEE - SCREAM, HOLLER & HOWL
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Blue Moon Marquee is een Canadese gypsy blues band uit de Badlands van de Rocky Mountain prairies en bestaat uit zanger/gitarist A.W. Cardinal en uit Jasmine Colette die de zang, bas en drums voor haar rekening neemt. Blue Moon Marquee werd gevormd na een jam sessie in februari 2012 en sindsdien doorkruisen ze al zeven jaar het land. Ze spelen folk, blues, jazz en rock en ze speelden al overal. Van clubs, op markten, in concertzalen en op festivals. Blue Moon Marquee is een live duo met het geluid en de energie van een volledige band. De band wordt gewaardeerd om hun authenticiteit en de manier waarop ze in hun songs, gevoelige en emotionele verhalen vertellen. Het duo bracht al vier albums uit, in 2013 was er 'Stainless Steel Heart', in 2014 'Lonesome Ghosts' en in 2016 'Gypsy Blues'. In 2016 werd Blue Moon Marquee genomineerd voor een Maple Blues Award, in de categorie van beste nieuwkomer van het jaar. Ze werden eveneens genomineerd voor Indigenous Artist of the Year (2017), gepresenteerd door Aboriginal Peoples Television Network (APTN). De liedjes van Blue Moon Marquee hebben een zware dosis sfeer en textuur, met een voorliefde voor dichterspersonages en korrelige instellingen. Het is deze verbinding met de arbeidersklasse die zoveel mensen naar hun muziek lokt. Na tien jaar samen spelen heeft de groep een aparte, persoonlijke stem ontwikkeld die in elk nummer te horen is. Het resultaat is een aanstekelijke mix van vroege blues, jazz, country en populaire liedjes met een eigentijdse en relevante uitstraling, die zeer luisterbaar zijn en geweldig om te dansen. Op achtentwintig juni  2019 verscheen het album 'Bare Knuckles & Brawn', met daarop elf originele, door Blue Moon Marquee geschreven nummers. Met dit album werden ze in 2019 genomineerd op de Western Canadian Blues Awards voor Beste bluesartiest van het jaar en als Indigenous songwriter of the year op de Canadian Folk Music Awards. Hun vijfde album 'Scream, Holler & Howl' ligt sinds 9 september overal in de winkelrekken. Er staan elf  originele , door A.W. Cardinal en Jasmine Collette geschreven songs op het album, die worden aangevuld met twee covers van Lonnie Johnson. 
 
 
 
 
 
 
Het album opent met de titeltrack 'Scream, Holler & Howl'. Als je A.W. Cardinal hoort zingen denk je meteen aan Tom Waits, omdat hun stemtimbre erg gelijkend is. Jasmine Collette zorgt voor een mooie swingende baslijn op haar staande bas. Drummer Matt Pease bepaalt het tempo. Darcy Phillips kruidt het nummer met prachtig en levendig toetsenwerk op het Hammondorgel en Gerry Cook schittert met een heel fijne solo op de saxofoon. 'Thunderbird' is een swampy blues song, waarin Cardinal zijn liefde betuigt aan de klassieke Triumph motorfiets, omdat ze hem de vrijheid van de open weg en ruimte geven. Het is de eerste keer op het album dat we producer Duke Robillard op de gitaar horen en hij is meteen bepalend met een uitstekende snarensolo. Ook toetsenist Darcy Phillips speelt zich weer in de kijker met een heerlijke solo op zijn Hammondorgel. Bassiste Jasmine Colette en drummer Matt Pease zorgen voor een stuwende groove in 'Hounddog On A Chain'. Jasmine neemt ook het vocale gedeelte voor haar rekening. Met een sterke steeds weerkerende gitaarriff bepaalt A.W. Cardinal de sound van het nummer en toetsenist Darcy Phillips is in deze 'Hounddog On A Chain' weer heel bepalend op het Hammond. 
 
 
 
 
 
 
Cardinal zingt heel overtuigend over de huidige toestand in de wereld in 'Thick As Thieves'. Het is een nummer met een strak en stompend ritme. Er klinkt veel wanhoop in zijn stem. Duke Robillard op gitaar, Darcy Phillips op Hammond en Jerry Cook op saxofoon zorgen voor de instrumentale hoogstandjes. Het zwoele jazzy 'Lowlands' heeft de vintage sound uit het midden van de negentiende eeuw. Jasmine zingt het nummer op een zwoele en sexy wijze. Instrumentaal is de hoofdrol weggelegd voor Bonnie Northgraves en zijn gedempte trompet. Blue Moon Marquee blijft in het verleden hangen met het vintage klinkende 'Come On Down'. Het heeft een wulps en aanstekelijk mambo ritme. Jasmine, die echt wel een heel goede stem heeft, weet het nummer weer op een erg verleidelijke en sensuele wijze te brengen. Er zit heel wat tremelo in het gitaarwerk van Cardinal en de mooie bariton sax solo van Jerry Cook past als gegoten in dit nummer. De eerste Lonnie Johnson cover is het vloeiende jazz/blues nummer 'Long Black Train', waarin toetsenist Darcy Philips en saxofonist Jerry Cook weer schitteren met hun knappe solo's op het Hammond en de baritonsaxofoon. 
 
 
 
 
 
 
Het blijft Jazzy met het door A.W. Cardinal gezongen 'Country Man'. Drummer Matt Pease en contrabassiste Jasmine Colette zorgen voor een heerlijke groove en Hammondspeler Darcy Phillips is het gehele nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig. Het instrumentale hoogtepunt is zeker en vast het pittig gitaarspel tussen Cardinal en Duke Robillard. Het erg dansbare 'My Wild Rose' is een mix van swing en vaudeville. Met Cardinal en Paul Pigat hebben we ook hier weer twee sterke gitaristen, die ons laten genieten van hun uitstekend snarenwerk. Darcy Phillips heeft zijn Hammond ingeruild voor de piano en dat blijft hij ook doen in de volgende nummers op het album. Cardinal neemt de akoestische en elektrische gitaar voor zijn rekening in 'Medicine Man'. In dit wat zigeunersachtige nummer beweert A.W. Cardinal dat hij de remedie is voor alle kwalen. Met haar hemelse stem zingt Jasmine Colette op een ingetogen wijze 'Old Alberta'. Ze haalt aan de rivier herinneringen op aan het oude Alberta. Darcy Phillips draagt de melodie met zijn knap pianospel. A.W. Cardinal op elektrische gitaar en Duke Robillard op de akoestische gitaar voorzien 'Old Alberta' van erg fijn en smaakvol snarenwerk.
 
 
 
 
 
 
In het bluesy 'Red Dust Rising' waarschuwt A.W. Cardinal voor een naderende storm. Hij legt heel zijn hart en ziel in zijn stem in deze dirty bluessong. Darcy Phillips laat ons genieten van zijn mooie pianoloopjes. Duke en A.W. toveren weer heerlijke gitaarklanken uit hun akoestische en elektrische gitaren. Blue Moon Marquee sluit het album af met de Lonnie Johnson cover 'Another Night To Cry'. Ze blijven vrij dicht bij de originele versie. Instrumentaal vind ik deze versie wel beter met Matt Pease op drums, Jasmine Colette op contrabas, Darcy Phillips op piano, Duke Robillard op akoestische gitaar en A.W. Cardinal op zang en elektrische gitaar. Voor wie van muziek houdt uit de eerste helft van vorige eeuw zal zeker aan zijn trekken komen met 'Scream, Holler & Howl' van Blue moon Marquee. Voor deze mensen is dit album a must have, maar ook een breder publiek zal met volle teugen genieten van dit uitstekende en gevarieerde album. 'Scream, Holler & Howl' is een meer dan uitstekende opvolger van hun in 2019 verschenen album 'Bare Knuccles & Brawn', waarmee Blue Moon Marquee al in de prijzen viel. Ik zie ze met dit album nog veel beter scoren. (8/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom 
 
 
 
 
01. Scream, Holler & Howl
02. Thunderbird
03. Houndog On A Chain
04. Thick As Thieves
05. Lowlands
06. Come On Down
07. Long Black Train 
08. Country Man
09. My Wild Rose
10. Medicine Man
11. Old Alberta
12. Red Dust Rising
13. Another Night To Cry
 
 
A.W. Cardinal: Zang en gitaar
Jasmine Colette: Contrabas/voetdrum/zang
Darcy Phillips: Piano, Hammond
Jerry Cook: Tenor en bariton saxofoon
Matt Pease: Drums
Bonnie Northgraves: Trompet
Paul Pigat: Gitaar
Senor Erik: Tamboerijn
Duke Robillard: Gitaar