ERJA LYYTINEN - WAITING FOR THE DAYLIGHT

Album Review

Album: 
ERJA LYYTINEN - WAITING FOR THE DAYLIGHT
Artist: 
Erja Lyytinen
Record Label: 
TUOHI records
Style: 
Rock, Bluesrock
Date: 
07/10/2022
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
ERJA LYYTINEN - WAITING FOR THE DAYLIGHT
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Erja Lyytinen werd geboren in een muzikale familie in Kuopio Finland op 7 juli 1976. Sinds haar eerste stappen in de opnamestudio is Erja uitgegroeid tot een bonafide ster in haar thuisland en een gevierd muzikante in de internationale muziekscène. Ondertussen heeft deze dame al meer dan tien albums opgenomen in studio’s over de hele wereld, zoals in Helsinki, Londen, Memphis en Clarksdale. Ze won een hele resem aan prijzen en onderscheidingen. Lyytinen speelt zowel de traditionele, als de moderne blues. Maar je vindt ook jazz, pop en soul invloeden terug in haar muziek. Haar eerste albums bracht Erja uit op het label Bluelight Records. Daarna tekende ze bij Ruf Records en dat was meteen de start van haar internationale carrière. Zo mocht ze in 2006 deelnemen aan de bekende Ruf Blues Caravan Tour en dat leidde tot een reeks van succesvolle optredens in de Verenigde Staten. In 2013 nam ze wat gas terug omdat ze zwanger was van een tweeling, maar even later nam de zangeres een nieuwe start op een nieuw label. Lyytinen tekende in 2014 bij Tuohi Records en daar verscheen in datzelfde jaar 'The Sky Is Crying'. Het album is een eerbetoon aan Elmore James, de meester van de slide gitaar. Gestimuleerd door het overweldigend succes van 'The Sky Is Crying' gingen Erja en haar band terug de baan op voor een uitgebreide tour. Op 7 oktober 2014 stonden ze in de gerenommeerde 100 Club in Londen. Dat concert werd opgenomen en in 2015 verscheen de CD/DVD 'Live In Londen'. Op zeven april 2017 verscheen het  studio album 'Stolen Hearts', dat werd opgenomen onder leiding van de multi platina verkopende producer Chris Kimsey, die vooral bekend is van zijn werk met The Rolling Stones op hun klassieke albums 'Sticky Fingers' en 'Some Girls'. Na een relatie breuk werd dit album in een moeilijke periode van de muzikante gemaakt. Op 26 april 2019 verscheen 'Another World', met daarop acht door Erja geschreven nummers. Volgens de muzikante graven de songs diepe verhalen op van emoties en gevoelens. Erja zelf zegt dat 'Another World' aanvoelt als een nieuwe lente, die nieuw leven en nieuwe hoop brengt. In dit album mengt Erja rock met elementen van blues, pop, hardrock, prog-rock. Een nummer heeft zelfs een Ierse vibe. Tijdens de Covid 19 lockdown periode verscheen de studio live CD/DVD 'Lockdown Live 2020' en vandaag ligt 'Waiting For The Daylight' in de winkelrekken. Er staan negen originele, door Erja Lyytinen geschreven nummers op het album.
 
 
 
 
 
 
 
Erja opent haar nieuwe album met 'Bad Seed', een stevige rocker waarin Erja verschillende stijlen met elkaar vermengt. 'Bad Seed' was de eerste single van het album en kreeg overal lovende recencies. Bassist Tatu Back en drummer Liro Laitinen zorgen voor een vette, stuwende groove. In de solo's horen we twee gitaren. Op de ene gebruikt Erja haar vingers, op de andere de bottleneck. Het nummer kent verscheidene sfeer en tempowisselingen en dat geeft 'Bad Seed' extra cachet. Soms klinkt het heel zacht en intiem, om even later te exploderen. Het sterke refrein nodigt uit om mee te zingen en zal tijdens de concerten ongetwijfeld luidop meegezongen worden door de fans. Dat Erja met haar nieuwe album meer de rock weg opgaat hoorden we al in de opener 'Bad Seed' en ook in de nieuwe single 'Last Girl' gaat Erja in die richting verder. 'Last Girl' gaat  over pesten op scholen en over hoe iemand steeds uitgesloten wordt in een vriendschapsgroep. Het nummer heeft een hoog jaren tachtig gehalte, het was de tijd dat de gitaar gedreven power rock bands hoog tij vierden. Bulderende drums en een beukende baslijn vormen de basis. Lyytinen haalt uit met scheurend en zinderend gitaarwerk op haar sixstring. Dit soort scheurend en powerfull gitaarwerk met veel intensiteit zijn we niet gewend van Erja, maar het past perfect in dit nummer. Ook haar stem klinkt veel krachtiger dan op haar vorige albums.
 
 
 
 
 
 
Persoonlijk vind ik 'Run Away' één van de beste nummers op dit nieuwe album. Het kent een heel mooie opbouw tussen de poppy coupletten en het sterke, melodieuze rock refrein. Vocaal weet Erja haar stem heel goed aan te passen aan deze twee genres. Ze klinkt heel zacht en intiem in de coupletten en als een echte rockchick in het stevige refrein. Wie nog aan de klasse van Erja als gitariste moest twijfelen, zal zeker zijn of haar mening moeten herzien, want de Finse schittert weer met vlijmscherp en scheurend gitaarwerk. De meer dan zes minuten durende titeltrack 'Waiting For The Daylight' heeft een speciale betekenis voor Erja. Lyytinen verloor een paar goede vrienden die stierven na een langdurige ziekte. In het nummer beschrijft Erja hoe een lieftallig wezen op je laatste dag al de aardse pijnen wegneemt en je meeneemt naar een wereld zonder pijn.  'Waiting For The Daylight' is een midtempo, power rocknummer, met verscheidene sfeer wisselingen. De zachtere coupletten vormen een mooi contrast met het zware en dramatische refrein. Harri Taitonen is het gehele nummer uitstekend aanwezig met wervelend orgelwerk. Met haar erg knappe gitaarsolo's weet Erja Lyytinen de spanning nog op te bouwen. 
 
 
 
 
 
 
'Never Really Had You' is een hartverscheurende bluesballade over een lang verloren gewaande liefde. Dit trage nummer begint klein en zacht, maar groeit beetje bij beetje. Met gevoelvol en vlijmscherp snarenwerk op haar sixstring geeft Erja haar gevoelens en woorden nog extra kracht. Het meest bluesy nummer op het album is de bluesrocker 'Diamonds On The Road', waarin Erja een beeld schetst van een moeder, die voor haar kind zorgt, terwijl haar man op de zwier is met een andere vrouw. De bedrogen vrouw is van plan om wraak te nemen. Net als vele andere songs op het album kent 'Diamonds On The Road' een rustig begin en wint het nummer gestadig aan intensiteit en kracht, met het instrumentale gedeelte als climax. Toetsenist Harri Taitonen draagt de melodie met zijn orgelklanken en het gitaarwerk van Lyytinen is weer van prima kwaliteit. Met 'You Talk Dirty' gaat Erja ver terug in de tijd. In 2002 stond dit nummer op haar eerste album 'Attention'. De Finse schreef nieuwe arrangementen en het resultaat is een verschroeiend rocknummer dat gelijkenissen vertoont met 'War Pigs' van Black Sabbath. Drummer Liro Laitinen bepaalt met energiek en bulderend slagwerk het tempo van 'You Talk Dirty'. 
 
 
 
 
 
 
Dat Erja in haar verleden geen goed gevoel heeft overgehouden aan de liefde hoor je in het bitsige 'Love Bites'. Harri Taitonen speelt zich op de toetsen in een hoofdrol en op de achtergrond hoor je een expressief spelende vleugel piano. Deze keer speelt Erja zich niet in de kijker op de gitaar, maar met  een geweldige vioolpartij. De Finse sluit haar nieuwe album af met de prachtige ballade 'The End Of Music'. Erja schreef het nummer tijdens de Covid 19 pandemie en het gaat over het gemis van op een podium te staan en voor een publiek op te treden. The Queen Of Slide strooit hier gretig rond met mooie, vette slide riffs en met haar machtige slide solo zal Erja zeker heel wat luisteraars kunnen bekoren. Het minste wat we van 'Waiting For The Daylight' kunnen zeggen is dat wel een heel ander album is dan wat we van Erja Lyytinen gewend zijn. 'Waiting For The Daylight' is een rockalbum met veel power. Is dat goed of slecht nieuws? Erja zal zeker een nieuw en jonger publiek bereiken met 'Waiting For The Daylight'. Bij de oudere fans zullen er zeker wel een deel afhaken. Ik vond het in het begin ook wel wennen aan de nieuwe Erja Lyytinen, maar na een paar keer draaien hoor je dat er toch ook veel kwaliteit te vinden is op 'Waiting For The Daylight'. Momenteel is Erja bezig aan een Europese tournee om dit nieuwe album te promoten, maar de Belgische fans zullen naar het nuitenland moeten, want er staat geen enkel concert gepland in ons land. In Nederland komt ze op vijftien oktober in Het Bluescafé in Apeldoorn. De andere concertdata zijn in Duitsland en Engeland. (8/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
01. Bad Seed (5:13)
02. Last Girl (5:28)
03. Run Away (5:00)
04. Waiting For The Daylight (6:12)
05. Never Really Had You (5:15)
06. Diamonds On The Road (4:25)
07. You Talk Dirty (6:17)
08. Love Bites (3:58)
09. The End Of Music (6:55)
 
 
 
Erja Lyytinen – Vocals, Guitars, Violin, Keyboards
Harri Taittonen – Keyboards, Hammond
Tatu Back – Bass
Iiro Laitinen – Drums