THE HARPOONIST & THE AXE MURDERER - LIVE AT THE KING EDDY

Album Review

Album: 
THE HARPOONIST & THE AXE MURDERER - LIVE AT THE KING EDDY
Artist: 
The Harpoonist & The Axe Murderer
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Verschroeiende,rauwe en swampy bluesrock
Date: 
29/04/2022
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
THE HARPOONIST & THE AXE MURDERER - LIVE AT THE KING EDDY
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The Harpoonist & The Axe Murderer zijn een blues duo uit Vancouver, Canada. Hun echte namen zijn Shawn Hall en Matthew Rogers. Shawn en Matthew ontmoetten elkaar tijdens een jingle opnamesessie in 2006. Hall werkte op dat moment voor City TV en Matthew was filmcomponist. Ze ontdekten dat ze een wederzijdse affiniteit hadden met een veelheid aan muziekgenres, maar vooral folk en blues. De band begon als een folkduo en hun geluid bleef evolueren naar een groter, meer elektrisch geluid. In 2007 bracht het duo, in eigen beheer hun debuutalbum 'The Blues Can Kill' uit. De meeste nummers uit dat album waren rauwe folk en country blues songs. Een jaar later verscheen het titelloos album. Het was pas in 2012 bij de uitgave van hun derde album 'Checkered Past', dat het duo hun hedendaagse blues sound vond. 'Checkered Past' werd zowel door de muziekliefhebbers als door de pers goed ontvangen. In 2013 ontvingen The Harpoonist & The Axe Murderer een Sirius XM Indie Award als beste blues artiest van het jaar. 'Checkered Past' werd in 2013 bij de Maple Blues Awards genomineerd voor beste album van het jaar en Shawn Hall werd op diezelfde Maple Blues Awards genomineerd als beste mondharmonicaspeler van het jaar. In 2014 verscheen de opvolger 'A Real Fine Mess' en met dit album werden ze genomineerd voor een Juno Award. In 2017 wonnen The Harpoonist & The Axe Murderer de Break Out Artist Of The Year Award bij de West Coast Music Awards en werden ze genomineerd voor Entertainer Of The Year, Recording/Producer Of The Year & Harmonica Player Of The Year voor de Maple Blues Awards 2018. Na 'A Real Fine Mess' volgden met ' Don’t Make ‘Em Like They Used Too' (2015), 'Apocalipstick' (2017) en 'Post Apocalipstick' (2021) nog drie sterke albums. In april van dit jaar verscheen het live album 'Live At The King Eddy', een album dat werd opgenomen tijdens drie concerten in het King Edward Hotel in Calgary. De concerten vonden plaats op 15, 16 en 17 februari 2019.  Er staan elf  songs op het album, waarvan er tien geschreven werden door Shawn Hall en Matthew Rogers. Het duo werd bij deze concerten bijgestaan door Hammondspeler Geoff Hilhorst en de backing zangeressen Dawn Pemberton en Andrina Turenne.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met het rauw pompende en broeierige 'Cry A Little'. Gitarist Matt en mondharmonicaspeler Shawn voorzien het nummer van opwindende en rauwe riffs. Met hun krachtige en soulvolle stemmen bewijzen backing zangeressen Dawn Pemberton en Andrina Turenne meteen hun meerwaarde. Dat doen beide dames andermaal in de zinderende, swampy boogierocker 'Mama's In The Backseat'. Dat deze opwindende muziek met pompend rauw mondharmonicawerk door het publiek gewaardeerd word hoor je aan het enthousiaste applaus dat de band na het nummer krijgt.  Shawn Hall en Matthew Rogers kennen de geschiedenis van de bluesmuziek en het werk van de vroegere blueslegendes. In de opener 'Cry A Little' waren al invloeden van Muddy Waters zijn 'Rollin' And Tumblin'' te bespeuren en tijdens 'Do Watcha' moet ik dadelijk aan 'Spoonful' van Howlin' Wolf denken. Het is een swampy Chicago bluesnummer met hetzelfde voetstompend en hypnotiserend ritme. Geoff Hilhorst weet zijn machtige en begeesterende toetsensolo op het Hammond B3 op een uitstekende wijze in 'Do Watcha' te intregeren. 
 
 
 
 
 
Daarna trekken The Harpoonist & The Axe Murderer alle registers open voor de verschroeiende bluesrocker 'Pretty Please', een nummer uit hun studioalbum 'Apocalipstick', dat als voorbode op dit live album al eerder op single verscheen. Een weergaloze Shawn Hall slaagt erin met verschroeiend en opwindend mondharmonicawerk in om iedereen mee te nemen op deze opwindende rit in de rollercoaster die 'Pretty Please'  toch is. Orgelist Geoff Hilhorst is het gehele nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig op het Hammond en de soulvolle backing zangeressen Dawn en Andrina maken het vocale gedeelte weer helemaal af. Even op adem komen zit er niet in, want het duo heeft het lekker groovende en pompende 'Roll With The Punches' al ingezet. Ook hier weet het duo met hun aanstekelijke rauwe sound het publiek te bekoren. Je kan als luisteraar bijna niets anders doen dan je laten meedrijven op  deze hypnotiserende grooves en ritmes en je zinnen verliezen met deze zinderende, rauwe muziek. 
 
 
 
 
 
 
Dat deze energieverslindende muziek ook een grote invloed op de muzikanten hoor je in het dankwoord van de muzikanten na 'Roll With The Punches'. Er zit heel wat van Creedence Clearwater Revival hun versie van 'I Put A Spell On You' in het melancholische bluesnummer 'Hard On Things'. De verschroeiende gitaarriffs van Matthew Rogers, het gruizige mondharmonica van Shawn Hall en het melodieuze orgelwerk van Geoff Hilhorst vormen weer één prachtig geheel. Daarna wordt het weer pompen en grooven in de broeierige en opzwepende boogierocker 'Love Me 'Fore Ya Leave Me'. The harpoonist & The Axe Murderer slagen er in om elke seconde boeiend te blijven in dit meer dan zesminuten durend nummer. De verscheidene tempowisselingen geven het nummer nog meer energie en dynamiek. Het Hammond van Geoff Hilhorst is weer heel bepalend in het sexy en ondeugend liefdeslied 'Sarah'. Met 'Father's Son' begeven Shawn en Matthew zich op het muzikale pad dat Pink Floyd bewandelde. Het is een psychedelisch rocknummer dat bol staat van sferische geluiden. 
 
 
 
 
 
 
Dawn of Andrina beginnen a capella aan de rockende mix van 'Roll With The Punches/ Sweet This Pain'.  Het dol enthousiaste publiek dankt de band met een langdurig applaus. Met 'Get Out' en 'Treat Me Kind' krijgen we ook nog twee bonustracks. Waarschijnlijk zijn het de twee toegiften. 'Get Out' is een geweldige rocker, met verscheidene tempowisselingen. Het is een zeven minuten durend genot voor het oor. Ook als de band intiem en akoestisch speelt kunnen ze de luisteraar beroeren. Het afsluitende akoestische 'Treat Me Kind' is daar een goed voorbeeld van. Voor de liefhebbers van stomende, rauwe en swampy bluesrock is 'Live At The King Eddy' van The Harpoonist & The Axe Murderer a must have. Zelden een duo gehoord dat zo'n energieke blues en bluesrock speelt zoals dit duo dat doet. Met deze muziek en drive spelen The Harpoonist & The Axe Murderer elke festivalweide plat. (9/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
01. Cry A Little
02. Mama’s In The Backseat
03. Do Whatcha
04. Pretty Please
05. Roll With The Punches
06. Hard On Things
07. Love Me ‘Fore Ya Leave Me
08. Sarah
09. Father’s Son
10. Roll With The Punches/Sweat This Pain
11. Get Out
12. Treat Me Kind