JEREMIAH JOHNSON – HI-FI DRIVE BY

Album Review

Album: 
JEREMIAH JOHNSON – HI-FI DRIVE BY
Artist: 
Jeremiah Johnson
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Soulvolle Bluesrock, Rock'n roll,
Date: 
21/10/2022
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
JEREMIAH JOHNSON – HI-FI DRIVE BY
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeremiah Johnson, geboren en getogen in St. Louis, is de stem van de blues van de Mississippi rivier die zich vermengt met de strijd van alledag. Op zesjarige leeftijd begon Jeremiah gitaar te leren, geïnspireerd door zijn rijke St. Louis blues erfgoed en legendarische gitaristen, zoals Alvin Lee, Eric Clapton en Hank Williams Sr. en Jr. Met deze invloeden begon Johnson aan zijn muzikale basis te bouwen. Na zijn verhuizing naar Houston, Texas, eindigde Johnson in 1999, gedurende drie achtereenvolgende jaren in de Houston Regional Blues Challenges op de eerste plaats. Johnson keerde in 2009 terug naar St. Louis en mengde de Texas stijl met de St. Louis blues om het unieke geluid te creëren dat je vandaag hoort in zijn muziek. De tien jaar dat Johnson woonde en optrad in Texas veranderde zijn muziekstijl op verscheidene manieren en dat kan je vandaag nog steeds in zijn muziek horen. In 2010 verscheen Jeremiah's debuutalbum '9th & Russell'. In 2011 was Johnson de trotse winnaar van de IBC Challenge van de St. Louis Blues Society en mocht zo St. Louis vertegenwoordigen op de IBC in Memphis, TN. In september 2014 filmde Johnson zijn concert in het historische Capitol Theatre in het centrum van Burlington, IA en bracht het uit op DVD met als titel 'Ride the Blues'. Het concert werd opgenomen door de Australische producer/regisseur Gary Glenn. In 2014 verscheen het derde album 'Grind' met Devon Allman als producer en met de Award winnende Yonrico Scott op drums. Dat was tot dan het meest succesrijkste album van Johnson en het raakte tot op de achtste plaats in de Billboard Blues Charts. De opvolger 'Blues Heart Attack' uit 2016 deed het nog beter en raakte tot op plaats vijf in de Billboard Blues Charts. In 2018 tekende Jeremiah Johnson een platencontract bij Ruf Records en bij dat label verscheen op 24 augustus 2018 het album 'Straitjacket', met Mike Zito als producer. Op veertien februari 2020, net op Valentijnsdag, verscheen 'Heavens To Betsy'. De verwachting was dat Jeremiah dat jaar weleens definitief kon doorbreken in Europa. Samen met Whitney Shay en Ryan Perry was Jeremiah Johnson één van de hoofdrolspelers van de Ruf Bluescaravan 2020 en daardoor kon hij zijn nieuwe album in de beste omstandigheden promoten. Spijtig genoeg besliste Covid 19 daar anders over. Het grootste gedeelte van de Ruf Bluescaravan werd geannuleerd. Met 'Unemployed Highly Annoyed' bracht Jeremiah Jonhson in 2020 al zijn tweede album uit. Het album bevat zeven originele, door Jeremiah Johnson geschreven songs en één cover, namelijk 'Cherry Red Wine' van Luther Allison. Sinds vandaag ligt zijn nieuwe album 'HI-FI Drive By' in de winkelrekken. Het bevat tien originele nummers, die door Johnson werden geschreven (3) of die hij samen met Tom Maloney (7) schreef.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met de uitstekende rock'n roll song '68 Coup Deville', een song die best tot de catalogus van Chuck Berry zou kunnen behoren. Flitsend gitaarwerk van Jeremiah en swingend piano toetsenwerk van Victor Wainwright kleuren het nummer. De vijfkoppige blazerssectie, met trompettist Kasimu Taylor, de saxofonisten Frank Bauer en Kevin O'Connor en de trombonespelers John Covelli en Dave Dickey, zijn het gehele nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig. In dit swingende en energieke nummer over een vrouw met een Cadillac 68 Coup Deville krijgt de goede stem van Jeremiah de nodige ondersteuning van de fantastische stemmen van de zangeressen Allie Vogler, Emily Wallas en Mattie Schell. Halfweg vertraagt het nummer een beetje en horen we nog alleen drummer Joe Meyer en de stem van Jeremiah Johnson, maar even later komen de andere instrumenten er weer bij en geeft de band opnieuw vol gas tot op het einde. Een andere parel is 'Ball And Chain', dat als single verscheen om het album te promoten. Het is een uitstekend soulvol rhythm & blues nummer met verscheidene sfeer en ritme wisselingen. De zachtere stroves  zorgen voor een mooi contrast met het energiek en stomend refrein. De blazers zijn weer heel bepalend voor de sound van het nummer en Jeremiah haalt weer schitterend uit op zijn sixstring. In het refrein geven de soulvolle stemmen van Allie, Emily en Mattie het nummer nog meer glans.
 
 
 
 
 
Er zitten heel wat vintage invloeden in het iets rustigere 'Young & Blind', waarin gastmuzikant Brandon Santini zijn klasse etaleert. Hij strooit het gehele nummer gretig rond met gruizige mondharmonica riffs en ook zijn solo is van prima kwaliteit. Jeremiah laat andermaal horen dat hij een uitstekend gitarist is en samen met zijn backing zangeressen maakt hij het vocale gedeelte weer helemaal af. De soepele shuffle 'Skippin' School' is een mix van jazz en blues, die door Jeremiah op een heel relaxte wijze wordt gezongen. Het nummer heeft door zijn rokerige blazers, levendig pianospel en zijn pittige gitaar riffs een hoog BB King gehalte. In het funky getinte 'Hot Diggity Dog' vertelt Jeremiah zijn verhaal meer dan dat hij het zingt. Jeremiah wisselt zwaar Wah Wah gestuurd gitaarwerk af met snedig en vlijmscherp snarenwerk. Het broeierige en sudderende 'The Squeeze' gaat over een moeilijke liefdesrelatie. Met zijn schreeuwende gitaar zet Jeremiah zijn woorden nog wat kracht bij. Er zitten heel wat Santana invloeden in het zwoele 'Hot Blooded Love'. Het is een melodieus nummer met een Latijns getint ritme. De blazers zijn weer heel uitdrukkelijk aanwezig en de gitaren van Tom Maloney en Jeremiah Johnson vullen elkaar goed aan. Tom zorgt voor de prachtige vullingen en Jeremiah voor de knappe, snedige solo. Ook hier geven de extra stemmen van Allie, Emily en Mattie het nummer meer glans.
 
 
 
 
 
 
'Sweet Misery' is een loom swingende bluesshuffle, waarin Jeremiah zijn ongenoegen uit. Drummer Joe Meyer en bassist Paul Niehaus zorgen voor een heerlijk strakke groove. Net als in de andere nummers kunnen we ook hier genieten van pittig en snedig gitaarwerk. Met een strakke drumintro trekt Joe Meyer 'Quicksand' op gang. Paul Niehaus schittert met een lekker groovende funky baslijn en de vijfkoppige blazerssectie blaast de nodige soul in het nummer. Het schitterende gitaarwerk komt andermaal van Jeremiah Johnson en Tom Maloney. Deze laatste is verantwoordelijk voor het vette slidewerk. Het album wordt afgesloten met het bijna zes minuten durende 'The Band', dat begint als een melodieuze en soulvolle ballade, met heerlijk strijkerswerk van Kevin Buckley en een erg fijne en gevoelvolle snarensolo van Jeremiah Johnson. Halfweg krijgt het nummer dankzij uitstekend percussiewerk van Tony Antonelli. Het wordt een opwindende en explosieve Latijns getinte jam, waarin elke muzikant zich even in de kijker mag spelen. Met 'The Band' sluit Jeremiah Johnson zijn nieuwe uitstekende album 'HI-FI Drive By' in schoonheid en met stijl af. 'HI-FI Drive By' is een meer dan uitstekende opvolger van de twee schitterende albums 'Heavens To Betsy' en 'Unemployed Highly Annoyed'. De tien songs op 'HI-FI Drive By' zijn stuk voor stuk hoogwaardige nummers. De vele muzikanten op het album geven elk met hun instrument een meerwaarde aan het album. Topalbum en aanrader. (9/10)
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01. 68 Coupe Deville
02. Ball and Chain
03. Young and Blind
04. Skippin’ School
05. Hot Diggity Dog
06. The Squeeze
07. Hot Blooded Love
08. Sweet Misery
09. Quicksand
10. The Band
 
 
Jeremiah Johnson:Zang, gitaar
Paul Niehaus IV: Bas, gitaar, Wurlitzer piano 
Joe Meyer: Drums
Tom Maloney: Gitaar & piano
Tony Antonelli: Percussie & backing vocals
Kasimu Taylor: Trompet
Frank Bauer:  Tenor Sax
Kevin O'Connor: Bariton Sax
John Covelli & Dave Dickey: Trombone
Kevin Buckley: Strijkers
Victor Wainwright: Piano - track 1
Brandon Santini: Mondharmonica - track 3
Allie Vogler: Backing vocals
Emily Wallas: Backing vocals
Mattie Schell: Backing vocals