JOANNE SHAW TAYLOR - WILD

Album Review

Album: 
JOANNE SHAW TAYLOR - WILD
Artist: 
Joanne Shaw Taylor
Record Label: 
Axehouse Music Ltd.
Style: 
Bluesrock
Date: 
30/09/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
JOANNE SHAW TAYLOR - WILD
 
 
 
 
Joanne Shaw Taylor groeide op in het Engelse Birmingham en was al vroeg door de bluesrock microbe gebeten. Toen ze gitaristen als Stevie Ray Vaughan, Albert Collins en Jimi Hendrix bezig hoorde wist ze al dat zij ook dat soort muziek wilde brengen. Toen ze nog maar zestien jaar was werd ze ontdekt door Dave Stewart, de mannelijke helft van The Eurythmics. Dave was danig onder de indruk van Joanne, want hij zei toen over haar: Ik draai al jaren mee in de muziekwereld, ik heb zelfs een film gemaakt en ben ook naar Mississippi getrokken om daar met legendarische gitaristen samen te spelen. Maar bij Joanne Shaw Taylor hoorde ik iets van wat ik dacht dat ik dat nooit zou horen, namelijk een Brits blank meisje van zestien dat zo intens en hartstochtelijk de blues speelde op haar gitaar. De haren op de achterkant van mijn nek gingen rechtop staan. Hij nam haar dan ook mee op tour als gitariste in zijn super band D.U.P., tijdens hun Europese tour in 2002. Er werd haar ook een contract aangeboden door een platenmaatschappij, maar die ging failliet. Maar talent blijft altijd boven drijven en zeven jaar later, ze is dan drieëntwintig jaar, kwam haar debuut album 'White Sugar' er dan toch op het platen label RUF Records. Ze had voor dit album de hulp gekregen van ster producer Jim Gaines, waar ze een enorme bewondering voor had en nog steeds heeft. Jim was al producer op albums van Carlos Santana, Stevie Ray Vaughan, Luther Allison en Jonny Lang. Ze nodigde de ervaren studio muzikanten Steve Potts op drums en Dave Smith op bas uit om samen met haar te spelen op 'White Sugar'. Het debuut album van Joanne sloeg gensters, het werd meteen het best verkochte album ooit bij RUF Records voor een debuterend artiest. Een hele rits optredens volgden en ze won in 2010 de Award als beste zangeres op de Britse Blues Awards. Ondanks haar drukke agenda slaagde Joanne er toch in om in 2010 een nieuw album op de markt te brengen. De sound op 'Diamonds In The Dirt' is iets ruiger en deed het heel goed in de USA. Dat bracht een hoop optredens in clubs en festivals mee in Amerika, waardoor de muzikante een verblijfplaats zocht en vond in Detroit Michigan. In 2012 verscheen 'Almost Always Never' dat ook weer een voltreffer was. Dan volgde er nog in de reeks 'Songs From The Road' van RUF Records een live cd/dvd van Joanne. De opnames vonden plaats in The Borderline te Londen op 12 mei 2013. In 2014 verscheen Joanne's vierde studio album dat de titel 'The Dirty Truth' meekreeg. Het album verscheen niet meer op RUF Records, maar op haar eigen Axehouse Music Ltd label. Nu twee jaar later is er 'Wild', het vijfde album van deze Britse muzikante. 'Wild' bevat elf songs, waarvan Joanne er aan negen hielp meeschrijven en twee covers. Het album werd opgenomen in de Grand Victor Sound Studios in Nashville, TN en de producer was Kevin Shirley.
 
 
 
Joe Bonamassa loopt hoog op met Joanne Shaw Taylor en beiden zijn ook vrienden van elkaar. Als je het boekje dat bij het album leest, komen veel namen voor die ook terug te vinden zijn bij Bonamassa. Te beginnen bij producer Kevin Shirley, maar ook muzikanten als bassist Michael Rhodes, Saxofonist Paulie Cerra en trompettist Lee Thornburg zijn muzikanten die regelmatig met de gitaargod op het podium staan of te horen zijn op zijn albums. Het trio backing zangeressen met Nathalia Barnes, Juanita Tippins en Jade MacRae is nog te zien en te horen op de nieuwe Bonamassa uitgave 'Live At The Greek Theatre'. Dus aan kwaliteit zal het zeker niet ontbreken op dit vijfde album van Joanne Shaw Taylor. Drummer Greg Morrow zorgt voor de intro van 'Dyin' To Know' met ritmisch getik op de rand van zijn snare drum. Daarna volgt een gedreven knappe gitaar riff en wanneer even later de ganse band invalt is deze Texas rocker, genre ZZTop voorgoed vertrokken. Er volgen nog verschillende tempo wisselingen en de scheurende gitaarsolo op de Gibson zorgt voor heel wat animo. Een krachtige en uitstekende opener. 'Ready To Roll' houdt het midden tussen bluesrock en Southern rock en de samenwerking tussen Joanne en de drie sterke backing vocals is fenomenaal. Het erg knappe slagwerk van Greg Morrow geeft dit nummer nog een extra impuls en de verschroeiende groove pakt je vanaf het eerste moment bij je keel. De lage kenmerkende stem, het catchy refrein en en Joanne's stevig gitaarwerk plaatsen de kers op de taart. 'Get You Back' is bluesrock van de bovenste plank, die het best vergeleken worden met de beste Rory Gallagher songs. De ritmesectie zorgt voor de beukende groove en het gitaarwerk van Joanne en Rob McNelly is weer om van te smullen. Het gaspedaal wordt dan wat losgelaten voor de melodieuze poppy rocker 'No Reason To Stay'. Het strakke slagwerk van Greg is weer uitdrukkelijk op de voorgrond en de zangeres zingt deze song met heel veel soul in haar stem. Nathalia, Juanita en Jade geven met hun geweldige stemmen dit nummer weer een geweldige surplus. Het gitaarwerk is ingetogen, maar met erg veel gevoel gespeeld.
 
 
'Wild In The Wind' is een bekende melodie, geschreven door Dimitri Tiomkin & Ned Washington, voor Nina Simone in 1959, maar het nummer is bij het brede publiek beter bekend in de versie van David Bowie, daar stond het nummer op het album 'Station To station' uit 1976. De versie van Shaw Taylor is het meest vergelijkbaar met de versie van Bowie, het duurt meer dan zeven minuten en is voor mij de beste versie die ik al hoorde. Ik heb Joanne nog nooit een song zo mooi en met zoveel gevoel en verleiding horen zingen dan deze 'Wild Is The Wind'. Het erg knappe toetsenwerk van Steve Nathan is hier echt op zijn plaats, de gitaar snijdt door merg en been en de tekst is geweldig mooi. Tijd om alle registers open te gooien want met de bluesrocker 'Wanna Be My Lover' gaat het er verschroeiend aan toe. Steve Nathan gaat waanzinnig te keer op het Hammond en de gitaar scheurt dat het een lust voor het oor is. De steeds terugkerende zware gitaar riff tijdens 'I'm In Chains' doet spontaan denken aan Deep Purple en de stem van Joanne lijkt wel een betere versie van Bonnie Raitt. 'I'm In Chains' bewijst dat deze jongedame het ook in de heavy rock wereld kan maken. Het contrast van deze heavy rock song met de emotionele brief aan een vroegere geliefde in 'I Wish I Could Wish You Back' kan bijna niet groter zijn. Joanne toont zich hier erg breekbaar en emotioneel en dat hoor je overduidelijk in de manier waarop ze deze ballade zingt. Met de grote inbreng van blazers, de backing vocals en het genre Reece Wynans riffjes op de toetsen gaat Joanne hier voor een groot stuk Joe Bonamassa en Beth Hart achterna in 'My Heart's Got A Mind Of It's Own'. Ook deze muziek ligt de muzikante als gegoten en toont nogmaals de grote klasse van Joanne Shaw Taylor.
 
 
Het gaspedaal wordt weer volledig ingedrukt voor 'Nothin' To Lose', een bluesrocker met Zuiderse invloeden, waarin de gitariste weer verschroeiend uithaalt op haar gitaar. De afsluiter 'Summertime' is de tweede cover op dit album en komt uit de opera 'Porgy And Bess' uit 1935. Het nummer is al ontelbare keren gecoverd en de meest bekende versies zijn die van Ella Fritzgerald & Louis Armstrong en deze van Billie Holiday. Toch slaagt Joanne er in om een overtuigende versie van deze klassieker te maken. Deze jazzy ballade wordt gedragen door de heerlijke piano klanken van Steve Nathan en de vlijmscherpe klasse solo op de gitaar zal weer niemand onberoerd laten. Dit waren de elf songs die we op de cd terug vinden. Bij de luxe editie krijg je nog twee extra songs met het donkere 'Sleeping On A Bed Of Nails', waarin de slide gitaar een  grote inbreng heeft en 'Your Own Little Hell', een typische Joanne Shaw Taylor song. In beide nummers laat de gitariste nogmaals horen dat ze een top gitariste is die haar instrument volledig beheerst. Het vijfde studio album 'Wild' van Joan Shaw Taylor is een echte voltreffer geworden en een aanrader voor elke muziek liefhebber. De titel is erg goed gekozen, ik ben in ieder geval wild en razend enthousiast over het album. In Belgiê komt Joanne Shaw Taylor dit jaar niet meer, maar de fans kunnen terecht in Nederland. Op 13 december komt Joanne in Paradiso in Amsterdam, op 14 december in Luxor Live in Arnhem, op 15 december in Burgerweeshuis in Deventer, op 16 december in Iduna in Drachten, op 17 december in Bibelot in Dordrecht en op 18 december in Grenswerk in Venlo. (9/10)
 
 
Walter vanheuckelom
 
 
1. Dyin’ To Know
2. Ready To Roll
3. Get You Back
4. No Reason To Stay
5. Wild Is The Wind
6. Wanna Be My Lover
7. I’m In Chains
8. I Wish I Could Wish You Back
9. My Heart’s Got A Mind Of It’s Own
10. Nothin’ To Lose
11. Summertime
Extra tracks Deluxe Edition
12. Sleeping On A Bed Of Nails
13. Your Own Little Hell

https://www.youtube.com/watch?v=rgzd7Aa0jlo