KATARINA PEJAK - PEARLS ON A STRING

Album Review

Album: 
KATARINA PEJAK - PEARLS ON A STRING
Artist: 
Katarina Pejak
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Singer/songwriter, jazz, blues, Americana
Date: 
19/04/2024
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
KATARINA PEJAK - PEARLS ON A STRING
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De in Belgrado geboren Katarina Pejak is een Servische singer/songwriter, die ook piano speelt. Ze mengt de Amerikaanse rootsmuziek met de muziek van de Balkan en met die van haar klassieke muzikale opleiding. Ze is geïnspireerd door Tom Waits, Bessie Smith, Norah Jones, Otis Spam en vele andere artiesten wiens muziek ze leerde kennen via de grote platencollectie van haar vader. Door naar die muziek te luisteren dwaalde ze ook af van haar klassieke muzikale opvoeding en begon ze liedjes te schrijven. In haar late tienerjaren begon ze op te treden in bluesclubs in haar geboortestad Belgrado en daarna in heel Servië. In haar thuisland bracht Katarina drie albums uit. Haar debuutalbum 'Perfume & Luck' verscheen in 2010 en daarna volgden nog 'First Hand Stories' in 2012 en het live album 'Old, New Borrowed And Blues' in 2016. Haar albums kenden heel wat succes in haar thuisland. Dankzij een beurs kon Katarina in 2011 naar de USA, waar ze aan het Berklee College Of Music in Boston, een studie Songwriting aanvatte. In mei 2014 studeerde ze af en ze ontving tijdens haar laatste semester op school de Songwriting Achievement Award, voor het succesvol afronden van deze studie. Tijdens haar studie aan het Berklee College Of Music werd ze begeleidt door Dave Limina (een oud toetsenist van blueslegende Ronnie Earl), Pat Pattison (een internationaal befaamde tekstschrijver) en Scarlet Keys (volleerd lied en jingle-schrijver). Toen woonde Katarina in Nashville, maar pendelde ze nog dikwijls naar Belgrado. Katarina tekende een contract bij Ruf Records en nam in de Marz Studios in Nederland, Texas haar vierde album op. Het album kreeg de titel ' Roads That Cross' en bevat elf songs. Er staan twee covers op het album, de negen andere schreef Katarina zelf. Voor de opener 'Nature Of My Blues' kreeg ze wel hulp van producer Mike Zito, die de muziek schreef voor dit nummer. Samen met Ina Forsman en Ally Venable vormde Katarina Pejak het gezicht van de Ruf Bluescaravan 2019. Na vijf jaar heeft de Serviosche, die momenteel in Frankrijk woont, een opvolger klaar voor 'Roads That Cross'. Haar tweede album bij Ruf Records kreeg ' Pearls On A String' als titel en bevat twaalf songs, waaronder tien originele, door Katarina geschreven nummers. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het album opent met de titeltrack 'Pearls On A String'. Meteen valt de prachtige stem van Katarina op. Er wordt in de stroves mooi opgebouwd naar een uitstekend en sterk refrein. Buiten haar vocale kwaliteiten mogen we ook dadelijk kennismaken met haar uitstekend toetsenwerk. Gitariste Laura Chavez etaleert haar klasse als gitariste en laat horen waarom ze op de Blues Music Awards in 2023 verkozen werd als beste gitarist. De ritmesectie, met Johann Barrer op drums en Sylvain Didou, trekken 'Jeremy's Boat' op gang. Het is een heerlijke mix van jazz en pop, waarin het genieten is van de knappe baslijn van Sylvain Didou. Ook hier weer een catchy refrein. Je wordt er meteen blij van en het nodigt uit om mee te zingen. In het jazz getinte 'Woman' is het genieten van het prachtige saxofoonwerk van Dana Colley, van de alternatieve rockband Morphine. Er hangt een country & western sfeer in het Americana nummer 'It Only Takes A Song'. Katarina zingt het nummer weer op een prachtige en natuurlijke wijze. Met haar wondermooie stem en haar uitstekende songs weet ze elke muziekliefhebber moeiteloos verslaafd te maken aan haar stem en haar muziek. Instrumentaal is het genieten van de fantastische Lapsteel gitaar klanken van Boris Rosenfeld en het knappe pianospel van Katarina. Geweldig nummer. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Er klinkt heel veel melancholie in de stem van Katarina in de toetsen gedreven ballade 'Notes On Boredom'. Het contrast met het levendige en vrolijke 'Excuses' is enorm groot. Pejak draagt de melodie met haar orgel en pianowerk. Met het sterk en ietwat wild refrein slaan Katarina en de band de rockweg in. We krijgen ook geweldig solowerk van gitarist Boris Rosenfeld en toetseniste Katarina Pejak. Ook nog leuk om te vermelden is dat drummer Johann Barrer knap gebruik maakt van de koebel. 'Witness' is een singer/songwriter song die gedragen wordt door het toetsenwerk van Pejak. Boris Rosenfeld is weer van de partij met zijn hemelse Lapsteel klanken. Ana Protulipac verzorgt de zoete backing vocals. De eerste cover op het album is het door Roger Waters geschreven 'Money'. Het was in 1973 een wereldhit voor de Britse rockband Pink Floyd. Katarina maakt er een herkenbare, maar toch heel eigenzinnige en ietwat griezelig klinkende versie van. Net als in de originele versie van Pink Floyd is het genieten van de schitterende en dwingende baslijn. Katarina pakt uit met een wervelende solo op haar keyboards, waarna het nummer langzaam aan uitsterft. Top cover. Katarina vertelt op een prachtige en ongedwongen wijze haar verhaal in de ingetogen ballade 'Sunglasses'. De baslijn van Sylvain Didou is het kloppend hart van deze ballade. 
 
 
 
 
 
 
 
 
De tweede cover op het album is 'Honey Jar' van The Wood Brothers. Origineel is het een lekker groovende rootsrocker met verschillende sfeer en tempowisselingen en verschroeiend mondharmonica en gitaarwerk. Ook de versie van Katarina Pejak heeft een lekkere groove en ze behoudt ook de tempo en de sfeerwisselingen. De versie van Katarina is zachter en heeft een New Orleans vibe. Het fijne gitaarwerk van Boris is zachter dan in de originele versie. Een ander groot verschil is dat er geen mondharmonica aanwezig is, maar dat het toetsenwerk van Katarina is in deze versie heel aanwezig is. Katarina Pejak heeft haar eigen accenten in dit nummer gestopt. Er klinkt weemoed in de de breekbare stem van Katarina wanneer ze de toetsen gedreven countryballade 'Too Late'zingt. De prachtige Lapsteel solo van Boris Rosenfeld geeft dit trage nummer nog een extra troef. De Servische sluit haar nieuwe album af met de burleske ballade 'Slow Explosion'., waarin Katarina andermaal laat horen dat ze een fantastische toetseniste is en dat ze over een prachtige stem beschikt. De ritmeversnelling naar het einde toe geeft 'Slow Explosion' nog meer cachet. Doorheen 'Pearls On A String' weeft Pejak haar verhalen van liefde, verlies, verlangen en hoop met een eerlijkheid en oprechtheid die zeldzaam is. 'Pearls On A String' van Katarina Pejak is een meeslepend meesterwerk dat de ziel beroert en de verbeelding prikkelt. Pejak, met haar betoverende stem en virtuoze pianospel, neemt de luisteraar mee op een reis vol emotionele diepgang en muzikale diversiteit. (8,5/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
01. Pearls on a String (4:23) met Laura Chavez
02. Jeremy's Boat (4:01)
03. Woman (2:22) met Dana Colley
04. It Only Takes a Song (3:13)
05. Notes on Boredom (4:11)
06. Excuses (4:54)
07. Witness (4:28)
08. Money (4:44)
09. Sunglasses (3:55)
10. Honey Jar (5:03)
11. Too Late (3:17)
12. Slow Explosion (4:31)
 
 
Katarina Pejak: Zang en keyboards
Sylvain Didou: Bas
Johann Barrer: Drums, Background Vocals
Boris Rosenfeld: Gitaar, Pedal Steel, Background Vocals
Laura Chavez: Gitaar op 'Pearls On A String'
Dana Colley: Saxofoon op 'Woman'
Ana Protulipac: Background Vocals