THE LACHY DOLEY GROUP – LOVELIGHT

Album Review

Album: 
THE LACHY DOLEY GROUP – LOVELIGHT
Artist: 
The Lachy Doley Group
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Hammond Bluesrock
Date: 
17/02/2017
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
THE LACHY DOLEY GROUP – LOVELIGHT
 
 
 
 
 
 
 
 
In zijn thuisland Australië wordt Lachy Doley, de Jimi Hendrix van het Hammond genoemd. Hij wordt geprezen voor zijn blues, soul en rock toetsen werk. De afgelopen jaren heeft Lachy heel de wereld rond gereisd en gewerkt met een scala van top artiesten zoals Joe Bonamassa, Jimmy Barnes, Powderfinger en Glenn Hughes. 'Conviction', het derde studio album dat Lachy sinds de oprichting van de band in 2010 heeft uitgebracht, bracht de toetsenvirtuoos in 2016 ook naar Nederland voor een reeks concerten. Een glansrol was weggelegd voor Lachy’s Hammond C3 orgel uit 1957 en de unieke Hohner Whammy Clavinet, waar er maar twintig van bestaan. Recent werkte Lachy nog samen met Joe Bonamassa en Mahalia Barnes aan de track ‘Ooh Yeah’. Lachy werd ook door Glenn Hughes, Steve Vai en Chad Smith gevraagd om met hen samen te werken aan een nieuwe versie van de Deep Purple track ‘Highway Star’. Een tribute aan de overleden John Lord, de legendarische orgelspeler van Deep Purple. Op 17 februari 2017 verscheen 'Lovelight', het vierde album van The Lachy Doley Group. Het album werd opgenomen in de Freight Train Studios en het bevat negen songs. Zes daarvan werden door Lachy geschreven, een ander nummer schreef hij samen met Roxanne Lebrasse. Verder verlenen er heel wat muzikale gasten hun medewerking, zo is in 'Who Was I Foolin'' de Australische rock grootheid Jimmy Barnes en gitaar virtuoos Nathan Cavaleri te horen.
 
 
 
 
Het album 'Lovelight' opent met een sterke Lachy Doley op de toetsen in 'We're Free'. De Jimmy Hendrix van de toetsen, zoals hij in zijn thuisland genoemd wordt legt heel zijn hart en ziel in het pompende vingerwerk op het Hammond C3 en hij bepaalt dan ook grotendeels de sound van deze energieke soul/rock song. De ritme sectie met Jackie Barnes op drums en Jan Bangma op bas zorgen voor de solide en erg sterke groove, waarop Lachy zijn virtuositeit op de toetsen volledig kan etaleren. Ook vocaal komt Doley sterk uit de hoek en hij zingt deze 'We're Free' vol overgave. Ook in de trage love song 'Love Come Around' weet Lachy te overtuigen als zanger en dat is grotendeels te danken op de wijze waarop hij het nummer weet te zingen. Hij leeft zich werkelijk helemaal in het nummer in en zijn stem en passie worden één geheel met het nummer. De klavieren zijn constant aanwezig en helpen het nummer te dragen, halfweg deze ballade plaatst Lachy de kers op de taart met een magistrale uithaal op de toetsen. Daarna wordt het gaspedaal volledig ingeduwd voor de swingende titeltrack 'Lovelight'. Deze vloeiende harmonieuze rocker, heeft zeker invloeden van de rockmuziek in de jaren zeventig en tachtig. De steeds weerkerende en erg bepalende riff op de toetsen en het sterke refrein bepalen de sound van dit sterke nummer. Lachy Doley heeft een gedurfde versie gemaakt van 'Ain't No Love In The Heart Of The City', een nummer waarmee Bobby Blue Blant in 1974 een kleine hit had. Het nummer werd ontelbare keren gecoverd en Whitesnake maakte in 1979 het nummer onsterfelijk. The Lachy Doley Group heeft er een slepend traag nummer van gemaakt, maar de versie kan me niet helemaal overtuigen, al is het natuurlijk weer genieten wanneer Lachy erg knap uithaalt op de clavinet.
 
 
 
 
Geef me dan maar het krachtige 'Only Cure For The Blues Is The Blues', waarin de muziek van Lachy veel beter tot zijn recht komt. Het is een hommage aan vele grote blues artiesten en Lachy Doley wil met dit nummer bewijzen dat bluesmuziek geen deprimerende muziek is, maar dikwijls juist het tegenovergestelde. Opvallend bij dit zinderende nummer is dat de Australische toetsenist, met bassist Damien Steele Scott, drummer Andrew Bignell en pianist Paul White, een volledige andere band achter zich heeft. De stomende groove en de afwisselende vlijmscherpe solo's op de gitaar en het sterke vingerwerk op het Hammond zorgen er voor dat deze song elke seconde boeiend blijft. Het is tevens een nummer dat tijdens de concerten leven in de brouwerij brengt. Het kippenvel moment op 'Lovelight' komt van de geweldig mooie en volle stem van Zkye Compson-Harris in het erg knappe duet 'Get It While You Can'. Deze soulvolle ballade wordt gedragen door de toetsen van Lachy. Howard Tate had in 1967 een hit met deze 'Get It While You Can' maar die originele versie raakt niet tot aan de knieën van dit uitstekende duet van Zkye Compson- Harris en Lachy Doley. De single die het album 'Lovelight' moet promoten is 'Who Was I Foolin'' en hier krijgt de Australiër hulp van gitaar virtuoos Nathan Cavaleri en van de Australische rock grootheid Jimmy Barnes die het vocale gedeelte voor zijn rekening neemt. Dat Jimmy met zijn volle en krachtige stem een aanwinst is zal niemand verwonderen. Samen met het verschroeiende snarenwerk van Nathan en het knappe toetsenwerk van Lachy zorgt de stem van Jimmy er voor dat deze rock ballade één van de hoogtepunten is op het album. Het gaat er heel wat steviger aan toe tijdens 'The Killer', dat ook weer veel invloeden bevat van de grote heavy rockbands uit de jaren zeventig. Lachy is weer in grote doen op de Clavinet en het puike slagwerk van Jackie Barnes zorgt voor de nodige power. Het album sluit af met een live opname van 'Stop Listening To The Blues' tijdens het Blues On Broadbeach Festival 2016. De positieve energie druipt zo van het nummer af en geeft je een gedacht van hoe de band live klinkt. Wie nog twijfelde aan de klasse van Lachy Doley, als toetsenist zal zijn mening wel herzien na het beluisteren van 'Lovelight', dat een uitstekende opvolger is van 'Conviction'.  Volgens Glenn Hughes van Deep Purple is Lachy Doley de grootste levende toetsenist van dit moment.(8/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
Tracklist:
01 We’re Free 04:20
02 Love Come Around 04:02
03 Lovelight 03:46
04 Ain’t No Love In The Heart Of The City 04:51
05 Only Cure For The Blues Is The Blues 04:51
06 Get It While You Can 04:30
07 Who Was I Foolin (featuring Jimmy Barnes and Nathan Cavaleri) 04:35
08 The Killer 04:03
09 Stop Listening To The Blues (Live at Blues on Broadbeach 2016) 03:23