MICHAEL KAESHAMMER - NO FILTER

Album Review

Album: 
MICHAEL KAESHAMMER - NO FILTER
Artist: 
Michael Kaeshammer
Record Label: 
eigen beheer
Style: 
jazz, blues, boogiewoogie piano
Date: 
16/09/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
MICHAEL KAESHAMMER - NO FILTER
 
 
 
 
Michael Kaeshammer werd geboren op 7 januari 1977 in Offenburg, Duitsland. Hij is een boogie-woogie pianist, zanger en componist. In Duitsland studeerde Michael zeven jaar klassieke piano. Toen hij dertien was ontdekte hij de boogie woogie en stride piano die gespeeld werd door pianisten zoals Albert Ammons, Meade Lux Lewis, Pete Johnson, Pinetop Smith en Fats Waller. Drie jaar later speelde Michael Kaeshammer boogie woogie piano in clubs en op festivals in gans Duitsland. Zijn familie verhuisde daarna naar de westkust van Canada en daar werd de jonge pianist dadelijk opgemerkt. In 1996 trad hij op tijdens jazz en blues festivals in het hele land. Datzelfde jaar bracht hij ook zijn debuut album 'Blue Keys' uit en Michael heeft sindsdien nooit de voeling met zijn muzikale roots verloren. Met 'No Filter' is deze piano virtuoos al aan zijn elfde album toe. 'No Filter' bevat negen songs die door Michael alleen geschreven zijn of waar hij zijn medewerking aan verleende. Hij is zelf producer van het album dat opgenomen is in de Lands End And Revolution Studios in Toronto.
 
 
Michael Kaeshammer doet zijn naam als boogie woogie pianist alle eer aan in de opener ''Letter from The Road'. Niet alleen de piano bepaalt de sound van dit nummer, ook de blazers met William Carne op trombone en William Sperandei op trompet helpen het nummer kleuren. De blazers zijn ook rijk aanwezig in het soulvolle ' Nothing Seems To Reach You'. Michael beschikt over een gladde stem die erg geschikt is voor dit soort nummers. De aangrijpende ballade 'Late Night Train' wordt gezongen door de honingzoete stem van Denzal Sinclaire en het werk van Michael op de toetsen zorgt voor het ideale verlengstuk van die stem. Het instrumentale 'Westcoat Spirit' is een nummer waarin alleen de toetsen belangrijk zijn. Mijn favoriete nummer op 'No Filter' is het poppy 'Everybody Catches Love Sometime', waarin Randy Bachman op gitaar te
horen is met vloeiend gitaarwerk. Met 'Sweet Grace' gaat Michael terug de soul/rhythm & blues weg op. Joël Parisien neemt hier het vocale gedeelte voor zijn rekening en Michael Kaeshammer is weergaloos op de toetsen. Trompettist William Sperandei is sterk aanwezig met zoete en treurige tonen in het jazzy 'Back Into The Pen'. Michael's zang is klagerig en zijn spel op de Fender Rhodes excellent. Zomerse klanken en een Caribisch ritme zijn te vinden in 'Talk To Me Baby', waarin Michael zijn geliefde smeekt om haar te horen, dat hij verlangt naar haar stem, in plaats van alleen maar haar tekstberichten te lezen. Het album wordt afgesloten met het instrumentale 'Sunset', een solowerk van Michael op de piano. (6,5/10)
 
 
Walter Vanheuckelom
 
1.Letter From The Road
2.Nothing Seems To Reach You
3.Late Night Train
4.Westcoast Spirit
5.Everybody Catches Love Sometime
6.Sweet Grace
7.Back Into The Pen
8.Talk To Me, Baby
9.Sunset
 
musicians:
 
Michael Kaeshammer - Zang , Piano, Percussie, Fender Rhodes, Fender Leslie, Tambourine, Cabasa, Shakers
Devon Henderson - Akoestische en elektrische bas
Joby Baker - 2de elektrische bas op 5
Roger Travassos - Drums, congas, Cajon
William Sperandei - Trompet
Chris Gale - Tenor sax
William Carn - Trombone
 
special guests:
 
Randy Bachman - gitaar op 5
Denzal Sinclaire - zang op 3
Joel Parisien - zang op 6
Paul Pigat - gitaar op 1