SABIEN TIELS - MANNELIJK SCHOON

Album Review

Album: 
SABIEN TIELS - MANNELIJK SCHOON
Artist: 
Sabien Tiels
Record Label: 
Plansjee Records
Style: 
Nederlandstalige kleinkunst
Date: 
25/11/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
SABIEN TIELS - MANNELIJK SCHOON
 
 
 
 
 
 
Sabien Tiels, is een zangeres en één van de eerste vrouwelijke Nederlandstalige singersongwriters, ze uit haar creativiteit al sinds haar twaalfde in kleurrijke teksten en prachtige lyrische muziek. Haar glasheldere stemkleur, warme uitstraling en uit het leven gegrepen teksten beroeren de harten van vele luisteraars in het theater en op de radio en televisie. In 1994 scoorde ze haar eerste grote hit met de gevoelige ballade 'Hou Je Morgen Nog Van Mij'. Aansluitend sleepte ze de debuutprijs voor de Radio 2 Zomerhit in de wacht. In 1996 werd ze finaliste van Eurosong en bracht ze meteen ook haar eerste zelfgeschreven full-album uit met als titel 'Hou Je Morgen Nog Van Mij'. Een jaar later was er de opvolger 'Hier Hoor Ik Thuis' en in 1999 verscheen 'Ik Ben Ik'. Haar liefde voor kleinkunst resulteerde in een vierde album 'Optie Adoratie'. Ondertussen gaf ze ook vocale training in de Muziekacademie in Tongeren. In 2003 verscheen het album 'Ritme Van De Tovenaar', met de hitjes 'Eva' en 'Jonas'. In 2005 werd ze moeder en trok doorheen Vlaanderen met een muzikaal eerbetoon aan Louis Neefs. Het meest persoonlijke album van de eigentijds klinkende kleinkunstzangeres is ongetwijfeld 'De Overkant' uit 2008. Daarna volgden er nog een hele reeks projecten waaraan Sabien haar medewerking verleende en er zagen ook nog een paar singles het levenslicht. Sinds 2015 tourt Sabien samen met  Astrid Nijgh, Amaryllis Temmerman en Riet Muylaert in de Culturele Centrums en Vlaamse festivals met 'Nijghse Vrouwen', een eerbetoon aan tekstschrijver Lennaert Nijgh. Onlangs verscheen haar zevende album 'Mannelijk Schoon', dat tien duetten bevat met door Sabien erg gewaardeerde muzikale persoonlijkheden als Stef Bos, Rocco Granata, Wigbert, Marcel de Groot, Nol Havens, Johan Verminnen, Stoomboot, Guido Belcanto, Berlaen en Hans de Booij. Wat het geworden is met Sabien en haar mannelijke collega's ga ik u dadelijk vertellen, want het resultaat van die samenwerking steekt hier nu al een paar dagen in de cd speler.
 
 
 
Het album 'Mannelijk Schoon' opent met 'Is Het Dit Nu?', dat de meeste muziekliefhebbers van Nederlandstalige muziek wel kennen. Het was de eerste single van het album en kreeg heel wat zendtijd op de nationale radiozenders. Terecht, want het duet met Marcel de Groot, zoon van Boudewijn, is echt wel een mooie song. Zowel instrumentaal, als vocaal en tekstueel is deze song met moderne country invloeden een voltreffer. Bovendien is de samenzang tussen Sabien en Marcel in deze 'Is Het Dit Nu?' erg goed. Misschien ook nog vermelden dat Marcel de gitaar bespeelt in deze opener. Als je samen met woorden tovenaar Stef Bos werkt, dan weet je dat het tekstueel weer dik in orde is en dat is ook het geval in 'De Reis'. De boodschap van het nummer is dat je voluit moet gaan voor je dromen en je hart moet volgen, want het belangrijkste in het leven is dat je weet wat liefde is en dat je durft je leven te delen. Deze ballade zorgt voor kippenvel en de stemmen van Stef en Sabien voelen elkaar goed aan. 'Wilde Haren' het duet met Guido Belcanto, doet instrumentaal dadelijk aan zijn duet 'Toverdrank' met An Perlé van enkele jaren terug denken. Ook dit vloeiende nummer heeft heel wat hitpotentie. 'Zusje En Broer', het duet van Sabien met Johan Verminnen heeft een jazzy sound. Dirk Schreurs op de toetsen en Peter Schneider op percussie zorgen met hun heerlijke klanken voor een grote meerwaarde. Wouter Berlaen, de man die bekend werd door te zingen in het Zults dialect heeft heel wat impact op het nieuwe album van Sabien Tiels. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor de productie van het album, maar is ook bassist op alle nummers en speelt toetsen op een viertal songs. In 'Kömmen Hole' het duet van Wouter en Sabien speelt hij alle instrumenten. Het Zults en het Hasselts dialect worden hier vermengd en de passie en het verlangen is groot in 'Kömmen Hole'.
 
 
 
Het akoestische beklijvende 'Lief' heeft een heel mooie tekst. De samenzang met Nol Havens vind ik minder geslaagd. Wigbert Van Lierde zorgt met een twangy gitaar riff voor de intro van 'Niks Mis Mee', zijn duet met Mevrouw Tiels. De gitaar riff met die twang in, krijg je nog regelmatig te horen in dit knappe uptempo nummer. Het duet 'Een Beetje Van Jou', met Rocco Granata ademt een zuiders sfeertje uit en dat hoeft ook niet te verwonderen met zijn roots. Sabien neemt in dit verhaal over een geheime liefde, het grootste deel van het vocale werk voor haar rekening en dus is het volop genieten van haar heldere, mooie stem. De stemmen van Sabien Tiels en Stoomboot zijn geschapen om samen te zingen en als ze dan nog een sterk nummer als 'Onderweg' mogen zingen kan niets meer kapot. Dit pareltje neemt je vanaf het eerste moment mee op zijn zoete tonen. Het slagwerk en de percussie zorgen voor het strakke ritme in dit erg knap opgebouwde nummer, dat best nog veel langer mocht duren. Hier krijg ik nooit genoeg van, gelukkig is er een repeat knop op mijn muziekinstallatie. Het album 'Mannelijk Schoon' sluit af met het stevige duet 'Nooit Ofte Nooit'. Sabien en Hans de Booij vertellen in dit stevige nummer dat je de liefde nooit mag vergeten, want ze is zo belangrijk. Mooier dan met deze boodschap kan je een album moeilijk afsluiten. Sabien Tiels heeft met 'Mannelijk Schoon' een erg knap album op de markt gebracht. Dat we de nummers vaak live gaan horen is nog af te wachten, want het samenspel van sommige stemmen is zo beklijvend mooi, dat het zonde zou zijn om dat te horen zingen door iemand anders. (7,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
- Is het dit nu? (met Marcel de Groot)
- De reis (met Stef Bos)
- Wilde haren (met Guido Belcanto)
- Zusje en broer (met Johan Verminnen)
- Kómmen hole (met Berlaen)
- Lief (met Nol Havens)
- Niks mis mee (met Wigbert)
- Een beetje van jou (met Rocco Granata)
- Onderweg (met Stoomboot)
- Nooit ofte nooit (met Hans de Booij)