BART PEETERS & DE IDEALE MANNEN - CC DEN AMER - DIEST 17 DECEMBER 2022 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
BART PEETERS & DE IDEALE MANNEN - CC DEN AMER - DIEST 17 DECEMBER 2022 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Bart Peeters & De Ideale Mannen
Date: 
17/12/2022
Venue: 
CC Den Amer
Place: 
Diest
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
BART PEETERS & DE IDEALE MANNEN - CC DEN AMER - DIEST 17 DECEMBER 2022 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
 
Het optreden in CC Den Amer in Diest was één van de laatste concerten van 'De Kat Zat Op De Krant' tournee van Bart Peeters &  De Ideale mannen. Het Cultureel Centrum was helemaal gevuld, wanneer iets na half negen Bart, Ivan, Mike, Emile, Piet en Amel Serra het podium opliepen van Den Amer. Ze begonnen hun concert met 'Je Nam Je Jas', een Nederlandstalige versie van 'Porque Te Vas' van Jeanette Dimech. Het was de titeltrack van de film 'Cria Cuervos' van Carlos Saura uit 1976. Instrumentaal drukten violist Emile Verstraeten en accordeonspeler Mike Smeulders hun stempel op deze mooie Nederlandstalige versie. Nadat Bart het publiek welkom had gewenst begon hij met een verhaal over Lionel Messi. Toen wist Bart nog niet dat Lionel met Argentinië wereldkampioen voetbal zou worden in Qatar. Voor Bart was het alleen de aanleiding voor het aanstekelig 'Genstertje'. Het had een vloeiend ritme met een gospel vibe en een vrolijk en catchy refrein. Wie in een dipje zat, werd gegarandeerd vrolijk en blij van 'Winterdip'. Aan de tekst van 'Winterdip' was duidelijk te merken dat het geschreven werd tijdens de lente. Percussionist Amel Serra Garcia bepaalt het ritme en Emile Verstraeten en Mike Smeulders kruiden het nummer met hun prachtige viool en accordeonwerk. 
 
 
 
 
 
 
Stagemanager Marc Cambrè kwam met een nieuwe gitaar voor Bart aandraven. Hij wist toen nog niet dat Bart en de band een verrassing voor hem in petto hadden. De drieënzeventigjarige Marc was enkele dagen eerder overgrootvader geworden en voor die gelegenheid had Bart een speciaal nummer voor Marc gemaakt. Marc was erg verrast en onder de indruk wanneer Bart en de band aan 'Olè Olè Voor Marc Cambrè' begonnen. Het publiek wilde de man ook feliciteren en deed dat door ritmisch mee in de handen te klappen. Op viool trok Emile Verstraeten het heel populaire 'Poolijs' op gang. Wanneer Peeters aan het plezante en catchy refrein begon hoorde je het publiek in Den Amer meteen reageren. 'Poolijs' is een geweldig ambiance nummer, waarbij niemand kan blijven stilzitten. Dit was het eerste echte hoogtepunt van het concert. 'Poolijs' is een ideaal lied om de klasse van Bart te omschrijven. Hij is niet alleen een uitstekend muzikant en een fantastische liedjesschrijver, er zijn ook heel weinig muzikanten die hun publiek zo kunnen bespelen, als Bart Peeters dat kan. Diest Heeft zijn Halve Maan en Mol zijn Zilvermeer. Het is aan dat laatste water en recreatiedomein dat Bart mooie jeugdherinneringen heeft. Hij legde die vast in het ietwat melancholische 'Zilvermeer'. Instrumentaal was het genieten van de accordeon van Mike Smeulders en het knappe vioolspel van Emile Verstraeten. Het werd weer feestelijker in het ska getinte 'Brombeer'. De ambiance en de sfeer bleven aanwezig tijdens het uitbundige 'Wat Een Gek Er Voor Geeft'. Het is een nummer waarin De Ideale Mannen hun instrumentale klasse konden etaleren en dan zijn ze op hun best. 
 
 
 
 
 
 
 
'Voor De Zon Weer Opkomt' was een ode aan Bart's opa Gustaaf Van Boeckel, die in de tweede wereldoorlog in het verzet in Lier zat, opgepakt werd en die de concentratiekampen overleefde. Volgens Bart is opa Gustaaf de meest positieve mens die hij ooit gekend heeft. Ook in deze emotionele ode bewees Mike Smeulders nogmaals wat een geweldig muziekinstrument de accordeon is. De meeste nummers uit set één kwamen uit Bart's recente studioalbum 'De Kat Zat Op de Krant', er waren drie uitzonderingen en het fantastische 'lepeltjesgewijs' is er daar één van. Vanaf de eerste noten van 'Lepeltjesgewijs' begon het publiek massaal ritmisch in de handen te klappen. Ambiance is altijd aanwezig bij dit soort sterke en aanstekelige nummers. Het publiek mocht genieten van danser Bart Peeters in het aantrekkelijke 'Denk Je Soms'. Er stond een jongen met een bord voor het podium en die mocht van Bart het podium op, om zijn boodschap met het publiek te delen. Zijn moeder werd veertig jaar. Set één werd afgesloten met een a capella versie van 'De Kat Zat Op De Krant', waarin Bart en zijn muzikanten een prachtige vocale prestatie leverden. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Set twee begon met het prachtige, zeemzoete 'Allemaal Door Jou', dat met veel gevoel en emotie werd gezongen door Bart. Het applaus was nog niet uitgedoofd wanneer Amel Serra op zijn bonga's aan "Zelden Of Nooit'begon. Piet Van Den Heuvel en Ivan Smeulders zaten achteraan op het podium. Ze stonden niet dadelijk in de spotlights maar deze multi instrumentalisten waren heel bepalend voor de sound van de Ideale Mannen. Daarna nam Bart uitgebreid de tijd om zijn band voor te stellen. Met een fantastische viool intro trok Emile Verstraeten 'Slaapwals' op gang. Eenmaal de intro voorbij, was het Bart Peeters die met Spaans gitaarwerk als eerste het nummer verder zette. Iedereen kent de Axelle Red klassieker 'Parce Que C’est Toi'. Bart maakte er met 'Dat Komt Door Jou'van. Dit Nederlandstalige liefdeslied is meteen één van de beste nummers op het album 'De Kat Zat Op De Krant'. De ontwapende stem van Bart is uitermate geschikt om 'Dat Komt Door Jou' te zingen en hij wist dan ook heel wat mensen in het publiek te raken. De prachtige en gevoelvolle gitaarsolo van Emile paste als gegoten in het nummer en was het perfecte verlengstuk van Bart's stem. 
 
 
 
Voor foto's klik je op de link van mijn fotoalbum: https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/albums/72177720304536237
 
 
 
 
De bongo's en de conga's van Piet Van Den Heuvel en Amel Serra Garcia speelden een hoofdrol in het uptempo nummer 'Konijneneten'. Bart koos dit nummer uit om de vocale prestaties van het publiek in Den Amer te testen. Bart was onder de indruk van de massale vocale reactie van het publiek en hij liet dat ook merken. Het enthousiaste publiek bedankte Bart en de band met een langdurig en daverend applaus. Het wondermooie 'Heist Aan Zee' mocht in Diest zeker niet ontbreken. Het is misschien wel het beste nummer dat Bart ooit gemaakt heeft. Ook hier vroeg Bart aan het publiek om het oh oh oh refrein mee te zingen en even later klonk er geweldig oh oh oh refrein in Den Amer. Geweldig nummer en een geweldige sfeer. Hoe intiem 'Heist Aan zee' was, zo uitbundig was het dansnummer 'Wie Wil Mijn Messias Zijn', waarin  Emile Verstraeten schitterde op de viool en de percussie instrumenten voor een opwindende beat zorgden. De sfeer zat er nu goed in en Bart en de band gingen op hetzelfde elan verder met het instrumentale 'AAA'. De band bleef er vol tegenaan gaan. Het opwindend solowerk op de conga's en bongo's waren een lust voor het oor. Op de vraag van Bart of er nog een tandje bij mocht in deze laatste song, kreeg hij een luidkeels ja toegebruld. En ja de band stak, onder luid applaus nog een tandje bij. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nadat de jongens in de backstage verdwenen, begon een oorverdovend we want more. Lang moest het enthousiaste publiek niet wachten voor Bart Peeters & De Ideale Mannen terug op het podium verschenen. Céline Dion had ooit een wereldhit met het door Jean Jacques Goldman geschreven 'Pour Que Tu M’Aimes Encore'. De Nederlandse vertaling van Bart Peeters 'Tot Je Weer Van Me Houdt' moet zeker niet onderdoen voor het Franse origineel. Bart vroeg aan het publiek om hun lampjes op hun Iphone aan te doen en even later was Den Amer omgetoverdin een feeËrieke zaal vol bewegende lichtjes. Het tweede bisnummer was 'Brood Voor Morgenvroeg'. De pompende basdrum, de uitstekende viool, de aanstekelige banjo en de machtige accordeon steken een tandje bij voor het aantrekkelijke folk nummer 'Brood Voor Morgenvroeg', waarin Bart ons probeerde te overtuigen dat we ons geen zorgen moeten maken, zolang we maar brood hebben voor morgenvroeg. De fantastische outro gaf het nummer nog meer cachet. Het publiek ging echt uit de bol wanneer de laatste noot uitstierf.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nog had het publiek in Diest niet genoeg en ze bleven enthousiast en luidruchtig roepen om meer. Bart & De Ideale Mannen konden er niet aan weerstaan en kwamen voor de tweede keer terug. Hasselt en Diest liggen niet zo ver uit elkaar, dus maakte Bart van de gelegenheid gebruik om wat reclame te maken voor zijn optreden van dinsdag 20 december bij de Warmste Week in Hasselt. Hij verklapte ook dat ze het volgende nummer ook in Hasselt zouden spelen.  De absolute afsluiter was 'I'm Into Folk' een ambiance nummer pur sang en we waanden ons dan ook op een Iers Folkfestival. Fantastisch concert met fantastische muzikanten en een fantastisch publiek. 
 
 
 
 
 
Verslag en foto's: Walter Vanheuckelom