BETH HART - STADSSCHOUWBURG - ANTWERPEN 13 JUNI 2023 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
BETH HART - STADSSCHOUWBURG - ANTWERPEN 13 JUNI 2023 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Beth Hart
Date: 
13/06/2023
Venue: 
Stadsschouwburg
Place: 
Antwerpen
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
BETH HART - STADSSCHOUWBURG - ANTWERPEN 13 JUNI 2023 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
 
Bijna dag op dag, één jaar geleden schitterde Beth Hart nog in het OLT Rivierenhof in Antwerpen, nu was ze te gast in De Stadsschouwburg in Antwerpen. Buiten was het snikheet met temperaturen van rond de dertig graden, maar in de met airco uitgeruste Stadsschouwburg was het erg aangenaam wat de temperatuur betrof. Veel muziekliefhebbers vonden de weg naar de Stadsschouwburg want die was volledig uitverkocht voor het concert van de Amerikaanse Beth Hart. Iets na achten betraden Beth, gitarist Jon Nichols, drummer Bill Ransom en bassist Tom Lily het podium. Na een korte jazzy intro begonnen Beth en haar band onder luid applaus aan het prachtige, emotionele liefdeslied 'Tell Her You Belong To Me', uit haar album 'Better Than Home' uit 2015. Het werd steviger met 'Sinners Prayer', een cover van Lowell Fulson uit 1950. De versie van Beth (destijds samen met Joe Bonamassa op het album 'Don't Explain') bevatte buiten de tekst nog weinig elementen van de originele jazzy song van Lowell Fulson. Beth haalde een paar keer fors uit met haar krachtige en geweldige stem. Beth ging weer de jazzy weg op met de Melody Gardot cover 'Your Heart Is As Black As Night'. De gevoelvolle, wondermooie stem van Beth en de uitstekende snarensolo van gitarist Jonn Nichols tilden deze beklijvende song nog naar een hoger niveau. De Tom Waits cover 'Chocolate Jesus' is een nummer dat zelden op de setlist van Beth ontbreekt en ook in De Stadsschouwburg mochten de fans genieten van dit heel aantrekkelijke nummer.
 
 
 
 
 
 
 
Het opwindende 'Bad Woman Blues', met een uitstekende Beth achter de keyboards, werd door het publiek erg gesmaakt. In dit anti liefdeslied zong Beth dat ze geboren is om mannen gek te maken, dat ze zich van niets iets aantrekt en dat ze een heks is, maar wel één waarmee je veel plezier kan maken. Het ritme ging de hoogte in voor het energieke en opwindende 'Spirit Of God'. Daarna vertelde Beth dat ze eenenvijftig is en dat gitarist Jon Nichols al bij haar speelt toen ze achtentwintig was en drummer Bill Ransom zelfs al toen ze nog maar zevenentwintig was. Voor mij persoonlijk was de emotionele en melodramatische ballade 'War In My Mind' één van de hoogtepunten van dit schitterende concert. Weinig zangeressen die dit soort nummers kunnen zingen als Beth. 'War In My mind' werd op een erg mooie wijze opgebouwd, met veel hoogtes en laagtes. Met een kwetsbare stem zong Beth eerlijk over haar interne worsteling met de duisternis in haar hoofd en de gevechten met haar vroegere verslaving. Na een schitterende 'Fire On The Floor' mochten haar drie muzikanten even gaan rusten. De volgende nummers bracht Beth solo achter haar keyboards. Het eerste was 'Mechanical Heart', een nummer dat ze vroeger nooit live bracht. Er ging een heel verhaal aan vooraf van iemand die haar vroeg om het te zingen en wanneer Beth uiteindelijk toch deed werd ze zo geraakt door het nummer, dat er tranen vloeiden bij de zangeres. Sindsdien plaatst Beth dit prachtige nummer regelmatig op de setlist. Het publiek in Antwerpen kon alleen maar gelukkig zijn dat Beth 'Mechanical Heart' ook in Antwerpen speelde. Ze zong het nummer met erg veel gevoel en emotie en haar fantastische stem kwam tijdens 'Mechanical Heart' andermaal volledig tot haar recht. 
 
 
 
 
 
 
 
De lange versie van het emotionele 'Leave Your Light On' was een ander beklijvend hoogtepunt tijdens dit uitmuntende concert. Alleen de wondermooie stem van Beth en haar piano waren genoeg om een hele zaal geboeid te laten luisteren. Jon, Bill en Tom kwamen terug op het podium voor het opwindende 'Sugar Shack'. Jon bespeelde een akoestische gitaar, Tom Lily de contrabas en Bill Ransom ontpopte zich als een fantastische percussionist op zijn bongo's, cajon box, snare drum en nog heel wat andere percussie instrumenten. Jon wisselde zijn akoestische gitaar voor een elektrische en frontvrow Beth Hart nam zelf ook een akoestische gitaar voor het rockende 'Broken & Ugly'. Het concert werd afgesloten met 'No Quarter/ Baby I'm Gonna Leave You' uit haar recentste studioalbum 'A Tribute To Led Zeppelin'. Het publiek was uitzinnig en bedankte Beth en haar band met een minutenlang daverend applaus. In return kreeg het publiek een fantastische toegift met de ontoerende Etta James cover 'I'd Rather Go Blind'. Zoals dikwijls hadden de afwezigen weer ongelijk. Beth Hart en haar band leverden een uitmuntend concert af. Zelf heb ik op de terugreis met de trein nog erg nagenoten van dit geweldige concert, de uitstekende muzikanten en de fantastische frontvrouw.
 
 
 
 
 
 
 
Foto's en verslag: Walter Vanheuckelom