KRISSY MATTHEWS - DEN HEILIGE CORNELIUS - ROERMOND 4 JUNI 2017 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
KRISSY MATTHEWS - DEN HEILIGE CORNELIUS - ROERMOND 4 JUNI 2017 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Krissy Matthews
Date: 
04/06/2017
Venue: 
Den Heilige Cornelius
Place: 
Roermond
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
KRISSY MATTHEWS - DEN HEILIGE CORNELIUS - ROERMOND 4 JUNI 2017 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
Zondag 4 juni stond de Brit Krissy Matthews op het programma in Den Heilige Cornelius te Roermond, meteen een goede reden om de grens over te steken om deze jonge gitaarvirtuoos nog eens aan het werk te zien en vooral te horen. Bij de sympathieke eigenaar Corné kan je trouwens niet alleen terecht voor mooie concerten. Ook voor een goed biertje kan je in Den Heilige Cornelius terecht, want het café heeft een zeer uitgebreid aanbod van speciale bieren. Krissy Matthews heeft juist een nieuw album uit en is nu volop aan het touren om deze 'Live At Freak Valley' te promoten. Krissy heeft veel optredens in Duitsland en de Scandinavische landen, maar spijtig genoeg zien we hem zelden in België en Nederland. Het is dus aangeraden om elke keer hij ergens in de buurt is om hem niet te missen. Rond half zeven begonnen Krissy, bassist Sam Weston en drummer Max Maxwell aan hun eerste set met de Muddy Waters cover 'I'm Ready'. Het trio had het nummer een modern Krissy Matthews jasje aangedaan en dat was zeker geen verkeerde keuze. Integendeel deze meer rockende versie kon vanaf de eerste noot boeien en wanneer ze er ook nog een stukje 'Hideway' van Freddie King in vermengden kon de pret helemaal niet meer stuk. Daarna was het tijd voor eigen werk met de uptempo bluesrocker 'All Night Long' uit het album 'Hit The Rock' uit 2011. Het trio was helemaal op elkaar ingespeeld en voelden elkaar erg goed aan. De ritme sectie met drummer Max Maxwell (al vier jaar bij Krissy) en bassist Sam Weston spelen al een hele tijd samen met Matthews en dat vertaalde zich ook het podium. Krissy Matthews is een verdomd goede gitarist en op het podium wil hij de ruimte om zich volledig te kunnen uitleven op zijn gitaar, dat deed hij ook in Roermond en daar konden wij als publiek alleen maar blij mee zijn.
 
 
 
 
 
 
Ook de Mississippi Sheiks cover 'Sitting At The Top Of The World' wist Krissy Matthews helemaal naar zijn hand te zetten met vlijmscherp en gevarieerd snarenwerk, wat hem meteen een enthousiast applaus opleverde. Matthews stelde de band voor en daarna ging het feestje verder met 'Can't Get It Down On Paper', een mix van pop, rock en blues. Het knappe refrein en de uitstekende gitaar riffs waren om van te smullen. Het meisje in de zaal met haar T Shirt, waarop stond dat ze geen Johnny Cash of Jimmy Hendrix nodig had en dat ze alleen Krissy Matthews wilde, genoot met volle teugen. Ze was niet alleen, want ook de andere aanwezigen konden de instrumentale virtuositeit van Krissy, Max en Sam waarderen en amuseerden zich kostelijk. Met 'The Girl That Lie' kregen we in Roermond ook een nieuw nummer te horen. Het had een aanstekelijke groove en een catchy refrein. De rauwe gitaarsolo waar veel distortion opzat deed aan wijlen Jimi Hendrix denken. Max Maxwell zorgde voor de intro van de boeiende shuffle 'Hit The Rock'N Roll The Car'. Het nummer kende meerdere sfeerwisselingen en in de snedige solo op zijn six string toonde Krissy nogmaals zijn klasse. Afsluiten deed het trio met het catchy uptempo nummer 'Out Of Control', waarin eerst Krissy imponeerde met een mooi opgebouwde solo, die begon met een steeds weerkerend riffje en later openbarstte in een verschroeiende en zinderende solo. Daarna was het de beurt aan bassist Sam Weston om minuten lang te schitteren met een knappe solo op zijn vier snaren Squier bas. Wanneer de andere instrumenten terug hun intrede deden was het aftellen naar het naderende spetterende einde.
 
 

 

 
 
 
 
Na een korte pauze werd het concert hervat met het erg knappe 'Feeling For The Blues', waarin de klasse van Matthews nogmaals bevestigd werd. Max Maxwell die al bijna vier jaar de vaste drummer is van Krissy leverde weer een knal prestatie af met technisch sterk en gevarieerd slagwerk. 'Further Up On The Road' werd zestig jaar geleden door Bobby Blue Band opgenomen en dit veel gecoverde nummer heeft nog niets van zijn klasse ingeboet. Ook de blues shuffle versie met uitstekend snarenwerk van Krissy was erg aantrekkelijk. ' Sinister Secret' was de tweede nieuwe song die zondag op de setlist stond. Een sterke Max Maxwell zorgde voor de uitstekende groove in dit sterke nummer, dat meerdere ritme en sfeerwisselingen kende. De enige ballade van de avond was 'Tell Me', met enorm sterk intens en gevoelig snarenwerk van Krissy op zijn Patrick James Eggle gitaar. Hemelse gitaarklanken waren het resultaat, spijtig dat hij het meest intiemste gedeelte voortijdig afbrak wegens het storende geluid van een paar mensen. Spijtig voor degenen die op het puntje van hun stoel zaten te genieten van de instrumentale virtuositeit van Krissy. Daarna werd het gaspedaal weer wat verder ingedrukt voor het meeslepende 'Searching The Desert For The Blues' met zinderend gitaarwerk van de Brit, die veel pret had op het podium. Hij deed niets anders dan gekke bekken trekken en zijn pretoogjes straalden. Deze boeiende, superlange versie van 'Searching The Desert For The Blues was voor mij het hoogtepunt van het concert. Onwaarschijnlijk wat Krissy daar allemaal uit zijn gitaar toverde. Minutenlang stond hij heel gevarieerd uit te halen op de six string. Soms heel intens, de volgende seconde staalhard en verschroeiend. Ook de ritme sectie met Max en Sam waren heel uitdrukkelijk en erg knap aanwezig. Sam Weston mocht nogmaals volop in de schijnwerper met een klasrijke bassolo. Het daverend applaus dat de band kreeg was dan ook meer dan terecht.
 
 
 
 
 
 
 
Iets meer dan tien jaar geleden had Krissy de gelegenheid om BB King, één van zijn grote idolen persoonlijk te ontmoeten. Toen hij later die avond thuis kwam schreef hij het volgende mooie nummer, 'The Soul Will Never Die'. Deze blues song stond bol van sfeer en ritme veranderingen en Krissy strooide gulzig met splijtende gitaar riffs. Tijdens de minutenlange solo gebruikte Matthews de Wah Wah pedaal zodat de sound nog wat rauwer klonk. Daarna werden alle registers open getrokken voor de Jimi Hendrix cover 'Freedom', dat meteen ook het laatste nummer van de avond werd. De verwoestende, maar zo heerlijke sound die volgde vroeg veel van de muzikanten, die zich volledig gaven en zich de ziel uit het lijf speelden. Voor het publiek was het genieten van deze verschroeiende bluesrock muziek. Door het uitstekende weer was het warm op het podium en de muzikanten konden wat afkoeling gebruiken, maar het publiek wilde duidelijk meer en het kreeg van het sympathieke trio meer. Een rock medley van 'Baby Please Don't Go' van Van Morrison en 'Ride On Josephine' van George Thorogood zorgde er voor dat de temperatuur in Den Heilige Cornelius nog een paar graden steeg. Wie Krissy Matthews deze zomer nog aan het werk wil zien, zal naar het buitenland moeten ofwel wachten tot 9 september want dan is Krissy Matthews te gast in Het Bluescafé in Apeldoorn en op 17 september is hij te gast in Bistro Het Zwarte Huis in Brugge. IN Den Heilige Cornelius kan je bijna elk weekend terecht voor een concert. De volgende concerten zijn op 8 juni met de Cellar Dwellers en op 11 juni met de coverband Like U2.
 
 
 
 
 
 
Voor meer foto’s van Krissy Matthews in Den Heilige Cornelius bekijk mijn fotalbum : https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/sets/72157684681939795
 
 
 
 
 
Verslag, filmpje en foto’s : Walter Vanheuckelom