Live Interview: Sar Schorr - Gevarenwinkel Festival Herselt 27 augustus 2016 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
Live Interview: Sar Schorr - Gevarenwinkel Festival Herselt 27 augustus 2016 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Sari Schorr
Date: 
27/08/2016
Venue: 
Gevarenwinkel Festival
Place: 
Herselt
INTERVIEW SARI SCHORR - GEVARENWINKEL FESTIVAL 27 AUGUSTUS 2016
 
Sari Scharr is nog redelijk onbekend in Europa, al zal dat niet lang meer duren. Vanavond is er haar eerste optreden in België, daarna volgt Pardiso in Nederland en een uitgebreide tournee in de UK en op  2 september is er ook de officiële release van haar waanzinnig sterk album 'A Force Of Nature'. Wie is Sari Schorr eigenlijk?
 
Hartelijk welkom in België Sari, vertel jij ons eens wie je eigenlijk bent.
 
Vanavond is mijn eerste optreden in België, maar ik was hier al eerder. Een paar jaar geleden was ik in de Galaxy Studios in Mol voor opnames. We hebben hard gewerkt aan mijn debuut album 'A Force Of Nature' en ik ben erg blij om het resultaat te kunnen delen met de mensen in België en om nieuwe mensen te leren kennen en hun mening te horen over de muziek op het album. Ik geloof echt in het album en de muziek die er op te vinden is, maar ik vind de beoordeling door het publiek ook erg belangrijk. Die muziek ook live kunnen brengen geeft me heel veel vreugde en plezier. Ik hou er van om mijn muziek te kunnen en mogen delen met muziekliefhebbers.
 
Je bent hier duidelijk om over je muziek te praten.  De producer van je album is de legendarische Mike Vernon. Hoe kwam je met hem in contact?
 
Dat was een klein mirakel. Het was in januari 2015 in Memphis tijdens de Internationale Blues Challenge in Memphis. Ik was niet van plan om naar Memphis te gaan, omdat mij gezegd werd dat ik daar niets kon gaan doen, omdat ik niets te betekenen had daar. Maar iets in mij zij me, dat ik naar Memphis moest gaan om mensen te leren kennen en contacten te leggen, dus nam ik het vliegtuig en vloog naar Memphis. Mike Vernon was in Memphis uitgenodigd om de Keeping The Blues Alive Award in ontvangst te komen nemen. Na de ceremonie wilde ik Mike even zeggen dat ik veel bewondering had voor zijn werk als producer en dat ik enorm hield van de albums die hij had helpen maken, maar er waren zoveel mensen die met hem wilden praten of met hem op de foto wilden. Ik bleef geduldig wachten en na een tijd kreeg ik toch even tijd, misschien dertig seconden, om mijn bewondering voor hem kenbaar te maken. Hij vroeg me wie ik was en ik herinner me nog dat ik zei: Dat is niet zo belangrijk. Natuurlijk dacht ik in de verste verte niet aan een samenwerking met deze levende legende. Trouwens hij is op rust en leeft in Spanje, terwijl ik in New York woon. Maar mijn antwoord maakte hem wel nieuwsgierig naar wie ik eigenlijk was. Eigenlijk moest ik niet optreden in Memphis, maar in laatste instantie werd ik toch gevraagd om een nummer te zingen.  Het was een optreden waarbij alles voor de volle honderd procent klopte. Zowel het geluid, als het licht, de band en mijn prestatie waren uitmuntend tijdens dat optreden. Een korte tijd later nam Mike vanuit Spanje contact met me op en vroeg of hij wat mocht horen van mijn eigen originele muziek. Ik stuurde hem wat eigen nummers op, en even later vroeg hij om nog meer door te sturen. Op een bepaald moment zei Mike dat hij een album met mij wilde opnemen. Op het antwoord moest hij niet lang wachten, want ik was dolblij dat Mike met mij wilde samen werken.
 
Wat zong je die avond in Memphis?
 
Een persoonlijke versie van 'I Want to Make Love To You'. Misschien zing ik het hier vanavond in België ook wel. Er is een setlist uitgeprint, maar ik wil elke keer het publiek zien en voelen waarvoor ik moet optreden, vooraleer de definitieve setlist bepaald wordt.
 
Ik heb niets tegen covers en zeker niet als er een persoonlijke inbreng in de cover zit, maar ik kijk vooral uit naar, hoe je eigen songs live zullen klinken?
 
De platenfirma zal die mening ook wel delen en graag hebben dat ik veel nummers uit 'A Force Of Nature' zal brengen. Wees gerust, je zal vanavond veel nummers uit dat album horen.
 
Wat me momenteel verbaasd na een paar minuten praten met jou is dat je hier tijdens het praten een heel zachte stem hebt en als ik je hoor zingen heb je evenveel kracht als een orkaan. Dan heb je een uitstekende krachtige en volle stem?
 
Dat heeft te maken met training. Ik heb mijn buik stem en mijn hoofdstem en die twee verschillen echt veel van elkaar. Ze geeft dan een voorbeeld, waarna iedereen aan de tafel begint te lachen omdat ze bijna klinkt als Hilary Clinton.
 
Is songs schrijven een moeilijke opgave?
 
De muziek schrijven gaat vanzelf. Gisteren scheef ik zelfs een nummer tijdens de soundcheck, de melodieën komen vanzelf. De teksten echter zijn een ander paar mouwen, dat duurt een lange tijd eer ik er tevreden over ben. Ik heb graag dat de teksten die ik in mijn hoofd heb iemand tot in het hart raken. Ik wil niet dat mijn teksten onacceptabel zijn. Dikwijls komen er ook zinnen voor die al duizenden keer gezegd en geschreven zijn en dan wil ik die op een andere frisse manier vertellen. Ik herschrijf mijn teksten meerdere keren tot ik er mezelf volledig in kan vinden. Ik kan een heel goede tekst helemaal binnenste buiten keren om één woord, waar ik niet volledig achter sta te schrappen of te vervangen. Ik ben heel kritisch wat mijn teksten betreft. Je kan een erg goede zin hebben, maar daarna moet je er een perfecte strofe van maken. Teksten schrijven blijft voor mij altijd een grote uitdaging.
 
Je teksten op 'Force Of Nature' zijn prachtige teksten.
 
Ja, in het algemeen ben ik er heel tevreden over. De enorme kans die ik kreeg om met Mike Vernon samen te werken gaf me heel wat positieve energie en inspiratie. Ik hoop om nog een aantal albums samen met hem te mogen maken.
 
Hoe ben je aan je single, de cover van Leadbelly's 'Black Betty' gekomen?
 
Ik was uitgenodigd om te komen zingen op het grote Leadbelly Fest in de Carnegie Hall in New York. Ik was dolblij met deze uitnodiging en was zeer vereerd om aan dat geweldige feest te mogen deelnemen. De producers van Leadbelly Fest kwamen aandraven met het idee om 'Black Betty' te zingen. Eerst voelde ik mij heel oncomfortabel met de tekst, maar ik besloot mij te verdiepen in de tekst en in het hoofd van Leadbelly te kruipen. Dat deed ik door mij te verplaatsen in de tijdsgeest waarin Leadbelly leefde, zijn gedachten, de omstandigheden en het leven dat hij leidde. Eenmaal ik de tekst helemaal begreep, was hij ook duidelijk voor mij en kon ik hem ook positief benaderen en mijn hele gevoel er in leggen. Eigenlijk stond 'Black Betty' niet op het oorspronkelijke album, maar we kregen zo veel positieve respons over dat optreden in Carnegie Hall dat Alan Robinson, het hoofd van Manhaton Records besliste om 'Black Betty' aan het album toe te voegen. De video opnemen van 'Black Betty' was gemakkelijk, omdat de band op dat moment ook aanwezig was.
 
Je maakte van 'Black Betty' toch voor een stuk ook je eigen nummer.
 
Dat is altijd de grote uitdaging wanneer je een cover wil brengen.
 
Kan je ons iets vertellen over je gitarist Innes Sibun?
 
Ik had nooit gedacht om samen te werken met Innes. Ik ben een grote fan van zijn werk en zijn manier van spelen. We hebben elkaar vier jaar geleden ontmoet op een tribute van Rory Gallagher in New York City. Net als bij Mike in Memphis wilde ik een paar woorden met hem wisselen, maar hij was zo druk omringd, dat we uiteindelijk maar een paar woorden tegen elkaar gezegd hebben. Op een bepaald moment vroeg Mike Vernon mij een shortlist te maken van de gitarist die ik wilde hebben op het album. Innes Sibun stond op één. Ik wist dat Mike en Innes al hadden samengewerkt en dat dit misschien in mijn voordeel kon werken. Innes was op tournee in Duitsland wanneer Mike hem belde met de vraag of hij wilde meewerken aan mijn album. Innes vroeg om wat materiaal door te sturen zodat hij het kon beluisteren. Hij belde iets later terug naar Mike met de mededeling dat hij heel graag wilde meespelen op het album. Op het moment dat Innes uit Duitsland terugkeerde naar Londen, was ik juist met Mike in Londen voor een sessie. Het klikte meteen tussen ons en de samenwerking werd beklonken. Na de opnames zaten we wel met een heel groot probleem. Het album had een geweldige sound, maar hoe zouden we die sound ooit live kunnen overbrengen. Mike en ik zaten in de studio te praten dat het bijna onmogelijk was om met een andere gitarist hetzelfde geluid en intensiteit over te brengen tijdens optredens. Op dat moment wandelde Innes de studio binnen en zei dat hij dringend met ons wilde praten. Hij was zo opgewonden over dit nieuwe project van Mike en mijzelf dat hij zijn solo carriére on hold wilde zetten en zich voluit wilde werpen als gitarist in mijn band. Dat was één van de mooiste momenten in mijn leven.
 
Op dat moment wandelt Innes juist voorbij de plaats waar we het interview aan het doen zijn. We roepen hem er even bij en vragen of hij echt zo hard in Sari gelooft, dat hij zijn solo carrière wil laat rusten om gitarist te zijn bij Sari & The Engine Room.
 
Sari : Hij is mijn broer van een andere moeder. Hij is de drijvende kracht van The Engine Room.
 
Innes: Ik heb nog nooit zo hard in iemand gelooft. Op dit moment telt mijn solo carrière niet, ik ben de gitarist van Sari Schorr.
 
Sari: En ik ben zijn zangeres.
 
Daarna loopt Innes lachend weg.
 
Sari: Met Innes kan ik van alle experimentele dingen doen op het podium, die je alleen maar kan doen met iemand die je volledig vertrouwd. De samenwerking tussen ons beiden tilt de beleving van een live optreden van Sari Schorr & The engine Room ook omhoog.
 
een plus een is meer dan twee?
 
In dit geval zeker, en meer dan drie ook.
 
Je vertelde dat je op het Leadbelly Fest was. Was dat ook de plaats waar je Walter Trout ontmoette?
 
Walter en ik kennen elkaar al van een paar jaar geleden in Oklahoma. Ik was daar op tournee met Joe Louis Walker. Dus toen we elkaar terug tegen kwamen in de Carnegie Hall raakten we aan de praat. Hij had gehoord dat ik aan het werken was aan een album en vertelde dat hij graag een bijdrage wou leveren aan het album. Ik was zo dankbaar voor zijn aanbod, want ik wilde het zelf vragen, maar wist niet goed hoe. Ik wilde onze vriendschap niet misbruiken. De beste manier om Walter te eren was om een nummer van hem te brengen. Toen hij de story van Irene, de vrouw waarover het gaat in 'Work No More' vertelde wist ik meteen dat we dat nummer in het album moesten opnemen.
 
Je opent je album sterk met een duidelijk statement 'Ain't Got no Money'?
 
Wat dacht jij? Dit is echt uit het leven gegrepen? Neen, we leven in een wereld van geld junkies, die verslaafd zijn aan hun rijkdom. Wall Street is hebzucht gekoppeld aan een onverzadigbaar verlangen en zij gebruiken het geld om de wereld vorm te geven in hun voordeel en dat wilde ik in dat nummer aanklagen.
 
Binnen een half uurtje start je eerste optreden in België. Wat verwacht je van het optreden op Gevarenwinkel Festival?
 
Ik hoop dat we op deze hele mooie avond heel wat muziek minnend publiek mogen ontmoeten in de tent. Dat we samen met hen kunnen genieten van de muziek en er zo samen een heel mooi optreden kunnen van maken. Dat het concert een moment mag zijn waarop we alle slechte zaken kunnen vergeten die gebeuren in de wereld. Als dat gebeurd dan zou ik heel dankbaar zijn.
 
Bedankt voor het interview, succes straks met het optreden en je nieuwe album. Hopelijk zien we je spoedig weer op een podium in België
 
Walter Vanheuckelom