Live Report: Gevarenwikel Festival - Herselt Dag 1 - 26 augustus 2016 - Walter Vanheuckelom

Gevarenwinkel Festival
26/08/2016
Gevarenwinkel Festival
Herselt
GEVARENWINKEL FESTIVAL - HERSELT 26 AUGUSTUS 2016 – DAG 1

Het laatste weekend van augustus is Gevarenwinkel Festival weekend. Ze zijn daar in Herselt inmiddels aan hun negentiende editie toe. De eerste maal op een nieuwe locatie, omdat door omstandigheden er niet meer op de vertrouwde locatie kon gespeeld worden. Geen nood want Vic Hendrickx had nog een mooie en geschikte locatie midden in het groen van het zeer landelijke Varenwinkel. Zoals elk jaar staat het festival in het teken van een goed doel, dit jaar was dat het Kid Fonds, een organisatie die de zorg voor kinderen met een primaire immuundeficiëntie (PID) wil verbeteren door, de ziekte meer bekend te maken bij de eerstelijnsgezondheidszorg, met het oog op een tijdige diagnose en door wetenschappelijk onderzoek te ondersteunen dat bijdraagt tot de kennis van de meer dan 250 verschillende PID’s.

Op de eerste avond, mochten we kennismaken met de artiesten uit de stal van Peter Nelissen. Peter heeft de drie bands die op het hoofdpodium zouden optreden onder zijn hoede. Bij de eerste band La Bomba zit deze sympathieke Nederlander zelfs achter het drumstel. Dit bluesrock trio, met vooral de nadruk op rock bestaat buiten Peter nog uit bassist Dave Bordeaux en gitarist Maroen Franse. Beide gitaristen namen een deel van de zang voor hun rekening, maar ook Peter zong een paar nummers. Het trio bracht in Herselt onbekende rock covers van bands uit Australië en Azië. Gitarist Maroen Franse heeft een tijdje in de Verenigde Staten gewoond en heeft daar les gehad van Steve Vai en Eddy van Halen en dat hoorde je ook in zijn spel. Recht voor zijn raap rock zonder veel tierlantijntjes, zo mogen we de muziek van La Bomba omschrijven. Hoogtepunten waren The Black Keys cover 'Gold On The Ceiling', dat een heerlijke groove en een erg sterk refrein had, Het strakke rauwe 'True Lies' dat door Peter werd gezongen, het stevige 'Personal Jesus' en 'Steamroller'. Zondermeer een meer dan degelijke opener.

In de rootstent zou Lisa Mills tussen de optredens de show verzorgen. Alleen gewapend met haar krachtige mooie stem en haar gitaar moest ze proberen om het publiek op Gevarenwinkel te bekoren. Geen gemakkelijke opdracht, maar Lisa slaagde er toch in om sfeer te brengen in de rootstent. De in Mississippi, USA geboren zangeres begon haar eerste set met 'I Need A Little Sunshine' uit haar recentste album 'I'm changing' uit 2014. En sunshine kreeg ze genoeg tijdens dit warmste weekend van het jaar in België. Maar ze kreeg ook veel zon uit de harten van het muziekminnend publiek. Haar mooie verfrissende stem maakte de mensen blij. Het titelnummer, de intense ballade  'I'm Changing' van die laatste CD, werd geschreven door de in ons land verblijvende Beverly Jo Scott. Haar twee sets bestonden uit een mix van eigen songs en bekende covers. De erg herkenbare covers vielen erg in de smaak door de speciale manier waarop ze gebracht werden en ze werden dan ook luidkeels meegezongen door het dankbare publiek. Zo waren er een heel mooie versies van 'Son Of A Preacher Man', het bluesy 'A Good Day For The Blues', 'Bring It On Home To Me' en 'Baby, Please Don't Go'. ook het erg mooie country nummer 'You And your Sweet Love', dat A Capella werd gezongen werd door het publiek heel goed onthaald. Van haar eigen songs onthoud ik vooral 'Take My Troubles' en  het vloeiende, erg mooie pareltje 'Eyes So Blue'.

Blues en rivieroevers of delta's, ze lijken hand in hand te gaan. De groep, die in de Baskische stad Leioa ontstond, zocht zijn inspiratie in de rivier Nervión. De bandleden hebben door de jaren heen een sterke band ontwikkeld, en dat voel je op het podium. In 2004 verscheen hun debuut album 'A Blues Experience' en dit jaar verscheen met 'One Day In Norway' al hun zevende album. Verleden jaar wonnen ze de European Blues Challenge 2015 en vrijdag stonden ze op het Gevarenwinkel Festival voor een wervelend optreden vol met blues, swing, gospel en soul. Ze kwamen één voor één op het podium voor het akoestische 'Make Me Down A Pallet On Your Floor'. Zanger Jon Caeaga zijn Engels kende soms een Spaans accent, maar dat deerde niet, integendeel met deze zuiderse temperaturen gaf dit het geheel nog meer een sfeer van een concert op een Spaans strand. Verder bestaat Travellin' Brothers uit de uitstekende gitarist Aitor Canibano, zijn broer Eneko Canibano op bas, Ander Unzaga op toetsen, Isi Redondo op drums en Alain Sancho op saxofoon. Eenmaal de akoestische opener voorbij, werden alle registers open getrokken voor één langgerekt feestje, waaraan pas een einde kwam nadat de laatste noot door de Spanjaarden gespeeld was. Hoogtepunten  opnoemen is onbegonnen werk. Zo was er het swingende Magnolia Route', met een korte solo en een meezing moment. De mooie slowblues 'Thunderstorm Blues', met een erg knappe toetsen, gitaar en sax solo. Cubaanse rhythm and blues met 'Mambo'. Het zinderende 'Oh What A Shame', waarin gitarist Aitor Canibano nogmaals zijn klasse toonde. De heel intense gospelblues 'Sweet Little Angel', met alleen zanger jon en gitarist Aitor op het podium en de swingende songs zoals 'The Best Is Yet To Come' en 'Midnight Train'. De Spanjaarden van Travellin' Brothers maakten er een geweldig feestje van in de tent van het Gevarenwinkel Festival en ze kregen van het dansende publiek meerdere malen een daverend applaus.

De afsluiter van de eerste dag op Gevarenwinkel 2016 was Southern Avenue. Er werd met hoge verwachtingen uitgekeken naar deze band die meteen hoge ogen gooide op de World Blues Awards in Memphis. De muziek van Southern Avenue uit Memphis, Tennessee is diep geworteld in de blues,  ze brengen aanstekelijke ritmes, soulvolle gitaarklanken, meesterlijke muzikaliteit en meeslepende zang. Southern Avenue bestaat uit de bekroonde, in Israël geboren gitarist Ori Naftaly, zangeres Tierinii Jackson en haar jongere zus Tikyra Jackson op drums. Gesteund door Daniel Mckee, één van de beste bassisten in Memphis, is Southern Avenue, de hoge energie en soul roots band die je niet wilt missen. In hun geboortestad Memphis, worden ze door velen beschouwd als de band van de toekomst in dit genre. Vanaf het begin valt op dat we hier met een erg sterke band te maken hebben. Met bassist Daniel McKee, gitarist Ori Naftaly en drumster Tikyra Jackson heeft deze band een enorme instrumentale klasse in huis. Zangeres Tierinii is een knappe sexy jonge vrouw met heel wat podium presence en uitstraling. Haar stem kon me minder bekoren, al had de jongedame daar wel een excuus voor, want ze was ziek en het concert voor 31 augustus werd om die reden afgelast. Dus gelden hier wel verzachtende omstandigheden, want wat ik van haar hoorde op youtube klonk echt wel goed. Southern Avenue begon hun optreden met 'Gotta Go' en met hun recentste single, het soulvolle 'What Did I Do', waarin Ori Naftaly al geweldig uithaalde. De mix van soul en funk in 'I Feel Fine' is nog een nummer uit de tijd dat Ori nog met zijn eigen band tourde. De Prince cover 'Kiss' begon traag en moeizaam en was echt niet leuk om naar te luisteren, gelukkig was er halfweg het nummer een ritme verandering en daarna kon het nummer wel boeien. Andere hoogtepunten waren 'Breaking Up', 'Use Me' en 'Party Song'. Bassist Daniel McKee wist iedereen in de tent te bekoren met een indrukwekkende bas solo en aan de kwaliteiten van Ori Naftaly zal niemand in Herselt nog twijfelen na dit concert. Southern Avenue staat inderdaad voor een nieuw en goed geluid en ik ben er zeker van dat als zangeres Tierinii in topvorm was geweest, we een nog beter en feller optreden hadden gezien. Alle respect dat ze in die omstandigheden haar toch nog zo gegeven heeft. Dag één zit erop. Even naar huis, wat slapen, batterijen opvullen en zorgen dat we klaar zijn voor de acht bands van dag twee op de negentiende editie van het Gevarenwinkel Festival.

Verslag en foto's : Walter Vanheuckelom